ماموریت TROPICS ناسا: شناسایی حوادث طبیعی و پایش اتمسفر

ناسا ماه گذشته چهار ماهواره هواشناسی CubeSats را وارد شبکه TROPICS کرد.

nasa atmosfer

شرکت Rocket Lab طبق قراردادی که با آژانس فضایی ایالت متحده در نوامبر سال 2022 بست، مسئولیت کلیه خدمات پرتاب را در ماموریت TROPICS بعهده دارد. این ماموریت از طریق مرکز فضایی کندی آژانس در فلوریدا مدیریت می شود.

این ماهواره های کوچک به سیستم رادیومتر مایکروویو چرخان برای کنترل اتمسفر زمین مجهز هستند. دکتر ویلیام بلکول از آزمایشگاه لینکلن MIT این ماموریت را هدایت می کند.

TROPICS یکی از ماموریت‌های ناسا برای مقابله با عوامل مخاطره‌آمیز زمین است. هدف اصلی این ماموریت درک بهتر وضعیت فعلی زمین و پیش بینی تغییرات آینده اعلام شده است. TROPICS از چهار ماهواره 3U CubeSats تشکیل می شود که هر کدام به اندازه یک قرص نان است و حدود 12 پوند وزن دارد.

این ماهواره ها امواج مایکروویو را از حدود 90 تا 205 گیگاهرتزی اندازه‌گیری می‌کند و می تواند عناصر تشکیل دهنده اتمسفر مانند بخار آب، اکسیژن و ابرهای موجود در جو را پایش کند. مدار TROPICS در فاصله 550 کیلومتری از سطح زمین و حدود 30 درجه بالاتر از خط استوا واقع شده است.

ماهواره رهیاب TROPICS، در ژوئن 2021 توانست تصاویری از چندین طوفان گرمسیری مانند طوفان آیدا بر فراز ایالات متحده، طوفان Batsirai بر فراز ماداگاسکار و Super Typhoon Mindulle بر فراز شرق ژاپن، را ثبت کند. علاوه بر این، ماهواره مسیر یاب توانستند فرصتی را برای تیم تحقیقاتی TROPICS فراهم کنند تا نرم افزار و روش های عملیاتی ماهواره ها را قبل از پرتاب به صورت فلکی آزمایش و تنطیم کنند. مسیر یاب TROPICS قبلاً کالیبره شده است و به عنوان مرجع کالیبراسیون برای بقیه ماهواره‌های صورت فلکی TROPICS عمل خواهد کرد. مسیر یاب TROPICS به TROPICS CubeSats کمک می کند تا با سرعت بیشتری داده های مفید تولید کند.


چاپ