کشف کوچکترین سیاره فراخورشیدی با بخار آب توسط تلسکوپ هابل!

تلسکوپ فضایی هابل در کوچکترین سیاره فرا خورشیدی عصر حاضر، مقادیری از بخار آب کشف کرد.

کوچکترین سیاره فراخورشیدی

تلسکوپ فضایی هابل موفق شد کوچکترین سیاره خارج از منظومه شمسی که اتمسفر آن حاوی بخار آب بود را شناسایی کند. این کشف می تواند علم نجوم را یک قدم به توصیف سیاره های مشابه زمین نزدیک تر کند. سازمان فضایی ناسا و آژانس فضایی اروپا(ESA) پنجشنبه گذشته اعلام کردند که سیاره GJ 9827d با قطری حدود دو برابر زمین در حال چرخش به دور یک ستاره کوتوله قرمز است که در فاصله 97 سال ناری از سیاره ما و در صورت فلکی حوت قرار دارد.

تیم تحقیقاتی در حال بررسی دو فرضیه مربوط به این سیاره هستند. این سیاره یا یک "مینی نپتون" با جوی پر از هیدروژن است که با آب پوشیده شده است یا یک نسخه گرمتر از قمر مشتری اروپا است که پوسته یخی دو برابر ضخیم تر از زمین دارد.

یکی از محققان دانشگاه مونترال و سرپرست تیم مطالعاتی در مورد تصاویر تلسکوپ فضایی هابل می گوید:"ساختار این سیاره به احتمال زیاد نیمی از آب و نیمی از سنگ است. علت آن وجود مقادیر زیادی از بخار آب است که بالای بدنه سنگی آن وجود دارد. ما تا امروز نمی توانستیم جو سیاره های این چنینی را تشخیص بدهیم. اما حالا قادر به تجزیه وتحلیل اتمسفر این سیاره ها هستیم."

هابل در طی سه سال گذشته هنگام بررسی 11 رویداد گذرا از مقابل این ستاره عبور کرد. جو سیاره GJ 9827d نور ستارگان را فیلتر می کند و این کار به اخترشناسان امکان می دهد تا از ابزارهای طیف سنجی هابل برای تجزیه و تحلیل الگوهای رنگ‌ها (طول موج‌ها) استفاده کنند. طول موج ها می تواند مولکول های آب موجود در جو سیاره را آشکار کنند. شاید اتمسفر سیاره GJ 9827d از نظر وجود هیدروژن به زمین شباهت زیادی داشته باشد اما، به لحاظ دمای بالای 800 درجه فارنهایت(425 سانتیگراد) نمی تواند به گزینه مناسبی برای سکونتگاه های آینده تبدیل شود.

با همه این توضیحات، کشف جدید هابل می تواند مطالعه های آینده بر روی سیاره GJ 9827dو سایر سیاره های مشابه زمین را توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب هموار کند. جیمز وب با استفاده از طیف سنج مادون قرمز به دنبال پیدا کردن عناصر حیاتی مانند دی اکسید کربن و متان در جو سیاره هاست! لورا کریدبرگ، یکی از رهبران موسسه نجوم ماکس پلانک آلمان در مورد کشف اخیر معتقد است:" آب در سیاره ای به این کوچکی از نظر علمی اهمیت زیادی برای دانشمندان دارد. کشف این موضوع می تواند بیشتر از هر زمان دیگری به ما در توصیف سیاره هایی مشابه زمین کمک کند." نتایج این این تحقیق به تازگی در مجله The Astrophysical Journal Letters منتشر شد.