اتمام شبیه سازی مرحله پرتاب شاتل فضایی Endeavor ناسا

شاتل فضایی Endeavor ناسا به نظر می رسد بعد از سالها خود را برای پرتاب به فضا آماده کرده است.

ناسا استقرار شاتل در موزه فضایی

کارشناسان موزه فضایی ناسا شبیه سازی مرحله پرتاب شاتل Endeavor را به اتمام رساندند. در این مرحله، مدارگرد بالای یک مخزن خارجی و دو تقویت کننده جامد قرار گرفت. شاتل Endeavor در بالای صفحه نمایش عمودی 20 طبقه شاتل فضایی بازنشسته مستقر شد. تماشاچی در نگاه اول فکر می کند شاتل هر لحظه آماده پرتاب به فضاست! این عملیات به کمک یک جرثقیل 450 فوتی انجام شد. جرثقیل توانست این مدارگرد 122 فوتی (37 متری) را با دقت روی دو موشک تقویت کننده حالت جامد و یک مخزن خارجی بزرگ که به حالت عمودی قرار گرفت ،بالا برد.

این فرآیند پیچیده هرگز تا قبل از این در خارج از تأسیسات ناسا انجام نشده بود. این اولین دفعه در طول ده سال اخیر است که شاتل فضایی به صورت نمادین طوری ایستاده که انگار آماده پرواز به سمت فضاست! ناسا یازده سال است که از شاتل Endeavor در مرکز علمی ایالت کالیفرنیا نگه داری می کند و در معرض دید عموم قرار می دهد. البته در تمام این سالها شاتل به صورت افقی قرار داشت. مدارگرد ناسا روز گذشته به صحنه نمایش خود برگشته و فرآیند آماده سازی آن از شب دوشنبه تا صبح فردای آن زمان برد.

ناسا شاتل

عملیات ساخت ایستگاه عمودی 20 طبقه برای نمایش عملیات پرتاب شاتل از 20 ژوئیه 2023 آغاز شد. اولین مرحله ساخت، نصب رکاب های عقب موشک بود. یک جفت بخش پایینی به شکل دامن که پایه تقویت کننده های موشک جامد را تشکیل می دهند. نوامبر گذشته دو تقویت کننده 35 متری در بالای صفحه به عنوان پایه نمایشگر قرار گرفتند. فقط از این پازل، یک قطعه باقی مانده بود.

شاتل فضایی اندیور ناسا، آخرین بار در 1 ژوئن 2011 در پایگاه فضایی کندی پس از پایان یک ماموریت 16 روزه فرود آمد. پس از آن فرود، فقط یک ماموریت دیگر انجام داد، آتلانتیس 135 STS- ! با پایان این ماموریت، شاتل بعد از 30 سال فعالیت مستمر فضایی بازنشسته شد.

مدارگرد Endeavor حکم جواهر را در موزه فضایی ناسا دارد . به گفته collectSPACE، ناسا در حال شبیه سازی و ساخت فضا در موزه است. آنها برای این کار از یک پوسته ورق فولادی بر فراز Endeavor استفاده می کنند تا از آن در برابر سقوط آوار محافظت کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود؛ عملیات ساخت وساز موزه تا 18 ماه دیگر تمام می شود. قرار است در این موزه به غیر از شاتل، حدود 100 فضاپیمای دیگر نیز نگه داری شود. با این حال، هیچ کدام از نمایشگرها به اندازه شاتل فضایی به زمان زیاد برای ساخت نیاز ندارد.


چاپ