چین بزرگترین کاتالوگ هیدروژن خنثی کیهانی جهان را منتشر کرد

کاتالوگ هیدورژن خنثی کیهانی جهان می تواند به دانشمندان در کشف اسرار پنهان کیهان کمک زیادی کند.

تلسکوپ رادیویی چین

دانشمندان چینی یک لیست بزرگ و دقیق از ابرهای هیدروژن خنثی (HI) در خارج از کهکشان ما درست کردند. این پروژه سه ساله در آگوست 2020 با استفاده از تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST) آغاز شد. FAST در زبان عامیانه چین به معنای "چشم آسمان چین" نیز معروف است. این تلسکوپ از ژانویه 2020 فعالیت خود را به صورت رسمی در استان گوئیژو ایالت جنوب غربی چین آغاز کرد. این تلسکوپ به اندازه 30 زمین فوتبال است و طبق ادعای سازندگان آن، بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک ظرفی جهان محسوب می شود.

تلسکوپ FAST از وضوح طیفی و پوشش وسیعی برخوردار است. بنابراین، می تواند جزئیات دقیقی از امواج رادیویی را که از کهکشان ها و سایر اجرام آسمانی ساطع می شوند، تشخیص دهد. هیدروژن خنثی حدود 75 درصد از کل ماده جهان را تشکیل می دهد اما، بسیار کم نور است . بنابراین، تشخیص کهکشان های هیدروژنی خنثی کار خیلی سختی است. تلسکوپ FAST حدود 7600 درجه مربع از آسمان را پوشش می دهد و توانست در این بازه، حدود 41741 ابرهای هیدروژنی(HI) را از اوت سال 2020 تا ژوئن سال 2023 جمع آوری کند. این کاتالوگ هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی می تواند از داده های قبلی پیشی بگیرد.

هیدروژن خنثی به هیدروژنی گفته می شود که در حالت پایه خود قرار دارد و هیچ الکترونی از مدار آن جدا نشده است. این هیدروژن بیشتر فضای بین ستاره ای را تشکیل می دهد و نقش مهمی در تشکیل ستارگان و کهکشان ها ایفا می کند.

دانشمندان چینی با استفاده از تلسکوپ رادیویی FAST، یک کاتالوگ جدید از ابرهای هیدروژن خنثی در کهکشان‌های دیسکی تهیه کردند. این کاتالوگ جدید می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از نحوه شکل‌گیری کهکشان‌ها، توزیع ماده در جهان و حتی وجود کهکشان‌های ناشناخته کم‌نور به دست آورند. نتایج این یافته ها به تازگی در مجله فیزیک ، مکانیک و نجوم چین منتشر شد.

هیدروژن، فراوان ترین عنصر در جهان است و نقش محوری در شکل گیری و ساختار کهکشان ها دارد. در کهکشان‌های دیسکی یا صفحه ای، هیدروژن خنثی (HI) جزء حیاتی محیط بین ستاره‌ای است. اندازه‌گیری فراوانی و سینماتیک HI توسط تلسکوپ FASHI از طریق خط انتشار 21 سانتی‌متری، سؤالات زیادی را در مورد ویژگی‌های ماده تاریک، وجود کهکشان‌های ناشناخته کم‌نور، و ساختار و تکامل کیهانی مطرح می‌کند.
محققان پیش‌بینی می‌کنند که تا پنج سال آینده، بیش از 100000 منبع هیدروژن خنثی را ثبت کنند. این تعداد بسیار بیشتر از تعداد منابع هیدروژن خنثی که در کاتالوگ‌های مشابه قبلی وجود داشت. استادیار دانشگاه استرالیای غربی، لیستر استولی اسمیت، این کار را "یک نقطه عطف چشمگیر" توصیف کرد. او گفت که این کاتالوگ جدید می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از نحوه تشکیل و تکامل کهکشان‌ها به دست آورند. پروژه FASHI در حال پیشرفت است و محققان امیدوارند که این پروژه بتواند بزرگترین کاتالوگ HI فرا کهکشانی را ارائه دهد.

در ژوئیه، ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ FAST برای اولین بار سیگنال نوسانی شبه تناوبی (QPO) را در باند رادیویی کشف کردند که توسط یک میکروکوازار به نام GRS1915 + 105 ساطع می شد. میکروکوازارها کهکشان های کوچکی هستند که در مرکز آنها یک ابر سیاهچاله قرار دارد. این کشف اهمیت زیادی داشت زیرا، QPO ها با فعالیت هسته های کهکشانی مرتبط هستند. این مطالعه می تواند به دانشمندان در درک نحوه عملکرد ابرسیاهچاله ها کمک کند.

در ماه اوت، چین اعلام کرد که به زودی با کمک سیستم‌ها و پلتفرم‌های رباتیک هوشمند بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان را تعمیر و سرویس خواهد کرد. ارائه دهند. این راه حل رباتیک می تواند مشکلات مربوط به راندمان پایین تعمیر و نگهداری دستی در شرایط آب و هوایی سخت را برطرف کند.


چاپ