راز نهفته کهکشان راه شیری کشف شد!

کهکشان راه شیری یکی از نمونه های نادر در بین تمام کهکشان های اطراف ماست. اما، علت آن چیست؟!

کهکشان راه شیری راز

براساس گزارش های فن تک؛ کهکشان ها اشکال و اندازه های مختلفی دارند. به عنوان نمونه، کهکشان راه شیری یک نوع کهکشان مارپیچی است. ستاره ها و مقادیر زیادی از غبار و گاز از مرکز کهکشان خارج می شود. اما چیزی در این کهکشان مارپیچی ما وجود دارد که آن را از سایر کهکشان ها متمایز می کند. اما سالهاست که ستاره شناسان علت اصلی این تفاوت را پیدا نمی کنند. پاسخ این سئوال می تواند در نتایج مطالعه جدیدی که اوایل ماه جاری در مجله معتبر Nature Astronomy منتشر شد، نهفته باشد.

گذشته پرتلاطم
محققان موفق شدند با استفاده از یک ابر رایانه، زمان را به حدود 13.8 میلیارد سال پیش برگرداندند، زمانی که کهکشان ما و همسایگان اطراف آن تازه شروع به شکل گیری کردند. آنها نحوه تکامل همسایگان کهکشان ما را شبیه سازی کردند تا ببینند در طول این چند میلیارد سال گذشته چه اتفاقی رخ داده است که باعث شد کهکشان‌های مارپیچی راه شیری در کیهان اینگونه منحصربفرد شود!
نتایج مطالعه خبر از گذشته ای پرتلاطم دارد. شبیه‌سازی نشان داد که کهکشان‌هایی مانند راه شیری در خوشه‌های متراکم، برخوردها و ادغام‌های زیادی را با کهکشان های دیگر تجربه کرده‌اند.

شواهد از گذشته ای آشفته خبر می دهد. دانشمندان شواهدی از برخوردها و ادغام هایی در گذشته راه شیری پیدا کرده اند. این برخوردها و ادغام ها باعث شدند که راه شیری به کهکشانی بزرگ و منظم تبدیل شود که امروز می بینیم.

وقتی کهکشان ها با هم برخورد می کنند
وقتی کهکشان ها با هم ادغام می شوند، کهکشان های جدیدی را به وجود می آورند. به عنوان مثال، کهکشان حاصل از برخورد دو کهکشان مارپیچی با هم، یک کهکشان بیضی شکل خواهد بود. این چیزی است که هم مشاهدات جهان نزدیک ما و هم شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند.
از طرف دیگر، اطراف کهکشان ما کهکشان های بیضی شکل زیادی وجود دارند ولی، کهکشان مارپیچی انگشت شمار است. راه شیری در میان برخوردهای و ادغام های کهکشانی متعددی که در طول میلیاردها سال رخ داده است، توانست جان سالم به در ببرد. این ویژگی نشان دهنده مقاومت بالای کهکشان راه شیری است.
کارلوس فرنک یکی از نویسندگان موسسه کیهان شناسی محاسباتی در دانشگاه دورهام در بیانیه ای اعلام کرد: «شبیه سازی ما جزئیات دقیق شکل گیری کهکشان ها مانند تبدیل کهکشان های مارپیچی ها به بیضوی از طریق ادغام کهکشان ها را نشان می دهد.»


چاپ