مرکز کهکشان ما هرگز اینقدر آشفته نبود!

جیمز وب تصاویری از آشفتگی های جدید در مرکز کهکشان ما منتشر کرد.

جیمز وب مرکز کهکشان شیری

تلسکوپ فضایی جیمز وب این هفته تصاویر جدیدی از مرکز کهکشان راه شیری منتشر کرد. در این تصاویر، جزئیات جدیدی وجود دارد که مربوط به متراکم ترین بخش کهکشان ماست. وب این تصویر را از منطقه ای به نام Sagittarius C یا به اختصار Sgr C گرفته است. این منطقه حدود 300 سال نوری از سیاهچاله کلان کهکشان یعنی کمان A و بیشتر از 25000 سال نوری از زمین فاصله دارد. این منطقه به علت وجود 500000 ستاره و خوشه های ستاره ای جرم بیشتری نسبت به مناطق دیگر کهکشان دارد. همانطور که در تصویر می بینید این منظقه پر شده از ابرهای خیره کننده ای که از هم جدا هستند. جاناتان تان، استاد دانشگاه ویرجینیا که در این مطالعه به تیم رصد کمک کرد در مورد این تصویر گفت:"مرکز کهکشان عجیب ترین نقطه در کهکشان راه شیری است. ما تا قبل از این هیچ اطلاعاتی از این منطقه با این میزان وضوح و شفافیت نداشته ایم. در مرکز کهکشان ما، یک ستاره غول پیکر وجود دارد که جرم آن بیش از 30برابر جرم خورشید است. اما به علت قرار گیری خورشید در مسیر رصد، جمعیت ستارگان در این مطقه کمتر از آن چیزی که هست دیده می شود. به همین علت حتی تلسکوپ جیمز وب هم نمی تواند همه ستاره های منطقه را ببیند. بنابراین، این تصویر یک تخمین کلی از میزان جمعیت ستارگان در این منطقه است.

جیمز وب کهکشان

داده های جدید جیمز وب به محققان این امکان را می دهد که نظریه های فعلی نحوه شکل گیری ستاره ها را دقیق تر مورد بررسی قرار دهند. برای رسیدن به این هدف؛ وب با کمک دوربین مادون قرمز NIRCam توانست تصاویری از منطقه وسیعی هیدروژن یونیزه شده، آبی رنگی که در سمت پایین تصویر دیده می شود، را ثبت کند. این نور آبی مربوط به ستارگان تازه متولد شده و پر جرمی است که فوتون‌های پرانرژی از خود ساطع می‌کنند.

ساموئل کرو، محقق اصلی تیم رصد در این مورد می گوید:"تحقیقات انجام شده روی این تصاویر و تصاویر بعدی به دانشمندان اجازه می دهد تا ماهیت ستارگان پرجرم را که منشأ بیشتر کیهان هستند، بهتر درک کنند. این اولین تصویر خارق العاده ای نیست که تلسکوپ جیمز وب گرفته است.

تصاویر JWST فقط به تصویر جدید از مرکز کهکشان راه شیری محدود نمی‌شوند. در واقع، این تلسکوپ تصاویر خیره‌کننده‌ای از اجرام مختلف در جهان از جمله ستارگان، دنباله‌دارها و سحابی‌ها گرفته است. تصویری که JWST از ستون‌های آفرینش گرفت یکی دیگر از تصاویری بود که از کهکشان ما به ثبت رساند. ستون‌های آفرینش یک سحابی گازی و غباری شکل در صورت فلکی کمان است. این سحابی به دلیل ساختار خیره‌کننده ای که دارد به این نام معروف است.

از نمونه های دیگر تصاویر می توان به تصویر ستارگان جوان در حال تولد صورت فلکی باکره یا تصویر آب موجود در اطراف یک دنباله دار در کمربند اصلی سیارک ها اشاره کرد. در مجموع، این تصاویر به ما بینشی جدید از جهانی که در آن قرار داریم و ماهیت کیهان ارائه می دهد. به همین علت ارزش تصاویر تلسکوپ جیمز وب را نمی توان توصیف کرد .