کشف نزدیکترین کهکشان به آغاز آفرینش !

تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق شد نزدیکترین کهکشان به آغاز آفرینش جهان را که در فاصله 33 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد، شناسایی کند.

جیمز وب آغاز آفرینش

تلسکوپ فضایی جیمز وب توانست بزرگترین و دروترین کهکشان به زمین را از فاصله 33 میلیارد سال نوری شناسایی کند. کشف جدید می تواند ما را یک گام به آغاز آفرینش جهان نزدیکتر کند. یک تیم تحقیقاتی بین المللی به سرپرستی محققان دانشگاه پن استیت، توانستند دو کهکشان دور دست را در منطقه ای از فضا به نام خوشه پاندورا یا آبل 2744 کشف کنند. اخترشناسان برای این کار از داده های طیف سنجی تلسکوپ 10 میلیارد دلاری برای شناسایی کهکشان های نزدیک به 33 میلیارد سال نوری از زمین استفاده کردند. نتایج یافته های آنها به تازگی در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شد. آنها معتقدند دو کهکشان 13UNCOVER z-و UNCOVER z-12 نسبت به کهکشان های اطراف خود اندازه بزرگتری دارند.

محقق اصلی این مطالعه، Bingjie Wang در مورد کهکشان جدید می گوید:"ما اطلاعات کمی از زمان آغاز آفرینش یا کیهان اولیه داریم. تنها راهی که می توانیم اطلاعات بیشتری از آن دوران بدست بیاوریم، مطالعه کهکشان هایی است که در فاصله دورتری از ما قرار دارند. ما تا قبل از این تصاویر، فقط سه کهکشان را شناسایی کرده بودیم که در فاصله دورتری از ما قرار داشتند. این مطالعه می تواند به ما اطلاعات بیشتری از زمان پیدایش اولیه کیهان بدهد."

این دو کهکشان به زمانی که کیهان فقط 330 میلیون سال سن داشت، نزدیکتر هستند. نور این کهکشان ها مسافتی به اندازه 13.4 میلیارد سال نوری طی کرد تا به جیمز وب برسد که خیلی کمتر از فاصله آنها نسبت به زمین است. آنها به علت انبساط جهانی در فاصله 33 میلیارد سال نوری از ما قرار گرفتند.

جیمز وب آفرینش نخستین

وانگ، در این مورد می گوید:" نور این کهکشان ها به زمان خیلی دور بر می گردد و سن آنها حدود سه برابر سن زمین تخمین زده می شود. این کهکشان‌های اولیه مانند فانوس‌هایی هستند که نور بسیار ضعیف حاصل از گاز هیدروژن که کیهان اولیه را تشکیل می‌داد، منعکس می کنند. تنها از طریق نور آنهاست که ما می توانیم به بررسی شرایط فیزیکی حاکم در آن دوران بپردازیم. این دو کهکشان نسبت به قبلی ها یک فرق اساسی دارند، بیش از حد بزرگ هستند. یکی از آنها تقریبا شش برابر و پهنای آن 2000 سال نوری است که برای یک کهکشان در زمان آفرینش خیلی بزرگ به نظر می رسد."

او در ادامه توضیح داد: «کهکشان‌هایی که قبلاً در این فواصل کشف شده‌اند، معمولا به صورت یک نقطه در تصویر دیده می شوند. اما یکی از این کهکشان ها به اندازه یک بادام زمینی و دیگری شبیه یک توپ کرکی در تصویر دیده می شود. هنوز معلوم نیست این تفاوت اندازه به نحوه شکل گیری کهکشان ها مربوط می شود یا مربوط به اتفاقات بعد از آن است.»

13UNCOVER z-و UNCOVER z-12 زمانی کشف شد که تیم تحقیقاتی مشغول بررسی داده های اولین تصاویر وب بودند که در سال 2022 اندکی بعد از شروع ماموریت گرفته شده بود.
منطقه فضایی که توسط تیم جیمز وب عکسبرداری شده تا حدودی به این علت انتخاب شد که در پشت چندین خوشه کهکشانی یک اثر عدسی گرانشی ایجاد کرده بود. عدسی‌های گرانشی به دانشمندان امکان می دهند دقیق تر به کیهان نگاه کنند و ظاهر کیهان را پس از انفجار بزرگ نشان بدهند.

جیمز وب از زمان شروع ماموریت در سال 2022 ، درک ما از کیهان را تغییر داد. این کار به علت توانایی وب در نگاه کردن به جهان های دورتر امکان پذیر شد. جهان هایی که از دید قویترین رصد خانه های فعلی نیز پنهان هستند. بعضی از این کهکشان های جدید که توسط وب کشف شد، بیشتر از آن چیزی بود که دانشمندان در مورد زمان بیگ بنگ تصور می کردند. به همین علت، آنها مجبورند مدل های خود از زمان آفرینش را بازبینی کنند.