ناسا با موفقیت نمونه برداری از سیارک بننو را انجام داد

ناسا در ماموریت OSIRIS-REx موفق شد 70 گرم از سیارک بننو(Bennu) جمع آوری کند.

ناسا سیارک بننو

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از دیجیتال ترندز؛ اولین نمونه های جمع آوری شده از سیارک یننو توانست به سلامت در صحرای یوتا ایالات متحده فرود بیاید. هدف آژانس فضایی آمریکا(ناسا) از اجرای ماموریت OSIRIS-Rex جمع آوری حداقل 60 گرم از مواد تشکیل دهنده سیارک Bennu اعلام شده بود. اما، به نظر می رسد تا این لحظه حدود 70.3 گرم از نمونه های جمع آوری شده از بین رفته است.

البته دانشمندان ناسا از حجم دقیق نمونه ها تا لحظه فرود اطلاعی نداشتند. علت اصلی آن به ظرف نمونه برداری فضاپیما مربوط می شود. ظرف نمونه برداری بر اثر اصابت یک سنگ باز شده بود و بخشی از نمونه ها به بیرون ریخت. به همین علت فضاپیما قادر نبود مقدار دقیق جرم نمونه ها را اندازه گیری کند. برای جلوگیری از گم شدن بیشتر نمونه ها، آژانس تصمیم گرفت قوطی نمونه ها را به داخل فضاپیما منتقل کند. به همین علت مانور شتاب که برای تخمین جرم دقیق انجام می شود، در این ماموریت اجرا نشد.

البته دانشمندان ناسا در پیش بینی های اولیه تخمین می زدند که صدها گرم از مواد تشکیل دهنده سیارک در این ماموریت جمع آوری خواهد شد اما، هیچ تضمینی برای آن وجود نداشت. همین مقدار اندک هم برای تیم تحقیقاتی NASA کافی بود. برای مثال: آژانس فضایی ژاپن در ماموریت نمونه برداری از سیارک هایابوسا 2 توانست فقط 5 گرم نمونه برداری کند که محققان از سال 2020 تا کنون مشغول مطالعه بر روی آن هستند. پیر هانکور به عنوان عضوی از این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که این تیم تحقیقاتی می تواند سالها روی یک ذره بسیار کوچک از سیارک مطالعه کند.

دانشمندان یک تجزیه و تحلیل اولیه از مواد بیرون قوطی نمونه برداری OSIRIS-Rex انجام دادند. این نمونه ها قرار است بین آزمایشگاه های مختلف در ایالات متحده و چند کشور دیگر تقسیم شود. به عنوان مثال: ناسا به ازای دریافت نمونه های هایابوسا 2 از آژانس فضایی ژاپن می خواهد مقداری از نمونه های سیارک بننون را در اختیار آنها قرار دهد.

با این حال خارج کردن نمونه ها از قوطی نمونه برداری به همین راحتی نیست! تیم تحقیقاتی ناسا نمی توانست دو تا از 25 بسته نمونه برداری شده را از قوطی خارج کند. برای خارج کردن نمونه ها مکانیزم خاصی وجود دارد. افراد باید از ابزارهای خاص و دستکش ایزوله برای خارج کردن نمونه ها استفاده کنند. در نهایت تیم توانست با نگه داشتن یک فلپ و برداشتن بسته ها با موچین حدود 70 گرم را جمع آوری کنند. اما برای استخراج بقیه مواد آژانس قصد دارد از یک روش جدید برای بازکردن درب قوطی استفاده کند.

مأموریت فضایی OSIRIS-REx ناسا با هدف بررسی و بازگرداندن نمونه از سیارک (101955) بننو انجام شد. این ماموریت در تاریخ 8 سپتامبر 2016 آغاز گردید و در تاریخ 31 دسامبر 2018 فضاپیما وارد مدار سیارک بننو شد. در تاریخ 20 اکتبر 2020، OSIRIS-REx با موفقیت نمونه ای از سطح سیارک بننو جمع آوری کرد. این نمونه در تاریخ 24 سپتامبر 2023 به زمین بازگردانده شد.


چاپ