کشف سیاره ای شبیه به زمین با سیگنال های عجیب و غریب!

دانشمندان با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب سیگنال های عجیب و غریبی از یک سیاره شبیه به زمین دریافت کردند. آنها معتقدند علائمی از حیات در این سیاره جدید کشف کردند.

حیات فرازمینی 1

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ پیدا شدن یک سیاره شبیه به زمین از فاصله 120 سال نوری با علائم حیات می تواند خیلی هیجان انگیز باشد. کاوش های جیمز وب مقادیری از گازهای دی اکسید کربن و متان را در جو سیاره K2-18b کشف کرد. سیاره آبی K2-18b مانند زمین که به دور یک ستاره قرمز می چرخد. از لحاظ علمی، وجود این عناصر معمولا در سیاره های آبی یا غنی از هیدروژن عادی است. البته، در این میان مقادیری از دی متیل سولفید هم وجود دارد که یکی از علائم حیات در جهان های Hycean به حساب می آید. در روی زمین هم دی متیل سولفید وجود دارد و مقادیری زیادی از این عنصر توسط فیتوپلانکتون های دریایی تولید می شود.نیکو مادوسودان، ستاره شناس از دانشگاه کمبریج در مورد مطالعه جدید می گوید:"نتایج این یافته ها می تواند به ما در شناسایی سیاره های قابل سکونت کمک زیادی کند."

دانشمندان در گذشته برای پیدا کردن علائم حیات در سیاره های فراخورشیدی، بیشتر سیاره های صخره ای را مورد بررسی قرار می دادند. اما، جهان های Hycean به علت وسعتی که دارند برای بررسی جوی مفیدتر هستند.
ستاره شناسان مدتی است که مشغول بررسی سیاره K2-18b هستند. سال 2019، این اولین سیاره صخره‌ای قابل سکونت (در مقابل مشتری و زحل) بود که آب در جو آن وجود داشت. این سیاره به دور یک ستاره قرمز می چرخد. فاصله سیاره تا ستاره قرمز نه آنقدر نزدیک است که مواد روی آن بخار شود و نه آنقدر دور که تبدیل به یک سیاره یخی شود.

البته ستاره K2-18b تفاوت هایی هم با زمین دارد. یکی از تفاوت های آن به جرم بر می گردد. جرم سیاره جدید حدود 8.6 جرم زمین و شعاع آن 2.6 برابر شعاع زمین باشد. این سیاره 33 روز یک بار به دور ستاره کوتوله قرمز می چرخد. این کوتوله قرمز سردتر و کم نورتر از خورشید منظومه شمسی است به این معنی که، سیاره جدید تابشی شبیه به زمین دریافت می کند.

کوتوله قرمز

بررسی های مادهوسودان و همکارانش در سال 2020 نشان می دهد که سیاره K2-18b می تواند قابل سکونت باشد. مادهوسودان در آن زمان گفت: « شرایط اقیانوس‌های این دنیاها از لحاظ آب، دما و فشار مشابه اقیانوس هایی است که در زمین وجود دارد. اما هنوز سئوالات زیادی وجود دارد که پاسخی برای آن نداریم. فرض بر این است که اگر حیات میکروارگانیسم های آبزی بتواند در این اقیانوس‌ها به همان شکلی که روی زمین شکل می‌گیرد، شکل بگیرد می توان انتظار کشف علائم دیگر حیات را نیز در آن داشت."

اما برای رسیدن به این نقطه، محققان به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. آنها با تلسکوپ جیمز وب توانستند جو سیاره فراخورشیدی را بیشتر مورد بررسی قرار دهند. آنها با کمک ابزارهای NIRSpec و NIRISS و امواج فرو سرخ دو بار به بررسی سیاره جدید پرداختند. آنها با تجزیه و تحلیل داده ها شواهدی از مولکول های کربن، دی اکسید کربن، دی متیل سولفید و متان پیدا کردند. مادهوسودان در انتها گفت: «مشاهدات وب در آینده باید بتوانند مشخص کند که آیا مقادیر کافی از دی متیل سولفید موجود در جو K2-18b وجود دارد یا خیر!»


چاپ