دریافت سیگنال از سیاره ای شبیه به زمین!

دانشمندان از طریق امواج رادیویی موفق شدند سگینال هایی از یک سیاره صخره ای شبیه به زمین دریافت کنند.

 سیاره شبیه به زمین

براساس گزارش خبرگزاری CNN ؛ دانشمندان معتقدند سیاره های صخره ای می توانند روزی گزینه مناسبی برای سکونت باشند. اما چه عاملی شرایط حیات را در یک سیاره به وجود می آورد؟ میدان مغناطیسی.

سیاره جدید YZ Ceti b نام دارد و به دور یک ستاره کوتوله قرمز در فاصله 12 سال نوری از زمین می چرخد. جو پسس، مدیر بنیاد ملی علوم ایالات متحده در مورد کشف جدید گفت: «جستجو حیات در سیاره های دیگر منظومه های خورشیدی تا حدی به میدان مغناطیسی آن ها بستگی دارد. یافته های جدید نه تنها وجود میدان مغناطیسی در سیاره فراخورشیدی را ثابت می کند بلکه، امید محققان را به کشف سیارات بیشتر افزایش داده است. اما این میدان ها چگونه می توانند شرایط حیات را ایجاد کنند؟! میدان مغناطیسی در واقع اتمسفر یک سیاره را از طوفان های خورشیدی محافظت می کند.»

به عنوان مثال، مریخ در گذشته به واسطه میدان مغناطیسی سیاره ای گرم و مرطوب بود. اما به مرور زمان، جو آن تحت فرسایش طوفان های خورشیدی قرار گرفت. سیاره های دیگر منظومه شمسی ما هم مانند مشتری، زحل، اورانوس و نپتون دارای میدان های مغناطیسی هستند. در طول سالیان گذشته، ستاره شناسان شواهدی از وجود میدان مغناطیسی در سیارات فراخورشیدی بزرگتر یافته بودند. اما تا این لحظه، نتوانستند سیاره های سنگی که میدان مغناطیسی دارند را در خارج از منظومه شمسی پیدا کنند. در حقیقت آن ها حتی ابزار مناسبی هم برای جستجوی آن نداشتند!

تیم تحقیقاتی بر این باور است که میدان مغناطیسی سیاره در تعامل با ستاره YZ Cetiکه به دور آن می چرخد، ایجاد شده است. قبل این که خیلی هیجان زده بشوید، محققان علیرغم وجود میدان مغناطیسی بعید می دانند YZ Ceti b قابل سکونت باشد! زیرا، این سیاره دو روز طول می کشد تا به دور خورشید بچرخد. در صورتی که، سیاره ای مانند عطارد 88 روز طول می کشد تا یک دور کامل به دور خورشید بچرخد. اما اگر وجود میدان مغناطیسی در این سیاره تایید شود، به این معنی است که ما راهی برای شناسایی جهان‌های قابل سکونت مانند آن را، در آینده خواهیم داشت.

سیاره در کنار ستاره کوتوله

این سیگنال های رادیویی توسط آرایه های بسیار بزرگ Karl G. Jansky در نیومکزیکو دریافت شد و به وسیله جکی ویلادسن ستاره شناس دانشگاه باکنل در ایالت پنسیلوانیا کشف گردید .او در بیانیه مطبوعاتی خود در مرکز ملی علوم به جیسون استاتون گفت:" هیچ کس تا قبل از این همچین اتفاقی را ندیده بود." ستاره شناس سباستین پیندا، محقق دیگری از دانشگاه کلرادو نیز در این مورد گفت: "ما انفجار اولیه را دیدیم و برای دانشمندان یک پدیده زیبا به نظر می رسید. اما وقتی دوباره مشابه آن را دیدیم، دریافتیم شاید واقعاً چیزی در اینجا وجود دارد."

چه چیزی باعث ارسال سیگنال رادیویی از سیاره می شود؟ فرضیه کنونی این است که امواج رادیویی قدرتمند با عبور میدان مغناطیسی سیاره از پلاسمای پرتاب شده توسط ستاره‌اش تولید می‌شوند.

به همین دلیل، YZ Ceti b - با مدار کوچک خود، کاندیدای مهمی برای داشتن یک میدان مغناطیسی است. این سیاره از طریق برهم کنش شدید و مکرر با ستاره خود امواج رادیویی قوی تولید می کند که حتی می توان از زمین آن را دریافت کرد.
ویلادسن گفت: «اگر سیاره میدان مغناطیسی داشته باشد و با ستاره برهم کنش شدید داشته باشد، باعث می شود ستاره امواج رادیویی درخشانی از خود ساطع کند."

این امواج درخشان همان چیزی بود که محققان مشاهده کردند.ویلادسن و پیندا در پنج دوره رصدی، سیگنال‌های رادیویی بسیار قوی کشف کردند که توسط YZ Ceti ساطع شده بود. این امواج با دوره مداری YZ Ceti b همگام بود، که نشان می‌دهد این برهم کنش بین سیاره و ستاره اتفاق افتاده است.

بر اساس قدرت امواج رادیویی، تیم توانست نشان دهد که این سیاره می تواند میدان مغناطیسی داشته باشد. در صورت تایید فرضیه دانشمندان، این اولین سیاره فراخورشیدی صخره ای شبیه به زمین خواهد بود.


چاپ