مریخ نورد استقامت اولین نمونه از دهانه جیزرو راجمع آوری کرد

ناسا اعلام کرد مریخ نورد استقامت(Perseverance) اولین نمونه برداری خود را از دهانه جیزرو(Jezero) با موفقیت انجام داد.

مریخ نورد استقامت 

براساس گزارش وب سایت ناسا؛ استقامت این نمونه برداری را از دلتای دهانه Jezero برای جدیدترین کمپین علمی جمع آوری کرد. زمانی که این نمونه‌ها به زمین برگردند، دانشمندان ساختار داخلی آن ها را برای درک بهتر چرخه آب و حیات میکروبی در سیاره سرخ مورد بررسی قرار می دهند.

مریخ نورد این نمونه ها را از سنگی به نام "Berea" گرفته است. تیم تحقیقاتی معتقدند این رسوبات سنگی از طریق یک رودخانه قدیمی در پایین دره به این مکان آمده است. بنابراین، احتمال دارد این مواد از جای دیگری به دهانه جیزرو سرازیر شده باشد.

نمونه برداری مریخ نورد

دلیل دوم برای اثبات این فرضیه، وجود کربنات در ساختار این مواد است. از آنجایی که کربنات ها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی در آب مایع تشکیل می شوند، می توانند سوابق ارزشمندی از تغییرات آب و هوایی سیاره در اختیار دانشمندان قرار دهند.

کن فارلی، دانشمند پروژه Perseverance می گوید:"هسته Berea زیبایی ماموریت های مریخ نورد را برجسته تر می کند. نمونه برداری های استقامت به ما این امکان را داده است که نمونه‌های آذرین را از کف دهانه جمع‌آوری کنیم و تا ناحیه پایه دلتای دهانه پیشروی کنیم. محلی که این سنگ‌های رسوبی در آن جا کشف شدند. این نمونه‌ها به ما امکان می‌دهند تا آنچه را که میلیاردها سال پیش در دهانه Jezero رخ داده است، بهتر درک کنیم."

کیتی استک مورگان، معاون پروژه استقامت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا نیز در این خصوص گفت: «اگر علائم حیات در این قسمت از دهانه جیزرو وجود داشته باشد، این سنگ می‌تواند اسرار آنها را در دل خود مخفی کرده باشد.»


چاپ