تصاویر شگفت انگیز جیمز وب از لحظه تولد یک ابر نواختر!

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویر شگفت انگیزی از تبدیل یک ستاره به ابرنواختر منتشر کرد.

جیمزوب 

جیمز وب به تازگی تصاویری از یک ابرنواختر در حال حضور منتشر کرد. ناسا این ستاره جدید را Wolf-Rayet star WR 124 نامید. در این تصویر همانطور که مشاهده می کنید ستاره در هاله ای از گاز وغبار قرار گرفته است که وب توانست از طریق امواج فروسرخ آن را شناسایی کند.

تصاویر این ابرنواختر به اخترشناسان اجازه می دهد تا شروع تشکیل غبار کیهانی را در سحابی های اطراف این ستارگان مطالعه کنند. ستاره WR 124 در فاصله 15000 سال نوری از زمین و در صورت فلکی قدس قرار داد. دانشمندان جرم این ستاره را 30 برابر جرم زمین تخمین می زنند. این ستاره زمان فروپاشی 10 عنصر سنگین در ابعاد خورشید به محیط اطراف خود پرتاب کرده است. با دور شدن گازهای پرتاب شده از ستاره، غبارهای کیهانی به وجود می آیند که این غبارها در طیف امواج فروسرخ قرار دارند و تلسکوپ های فضایی می توانند آن‌ها را ببینند.

 این گرد و غبارهای کیهانی از دید دانشمندان مهم هستند زیرا، از عناصر اصلی کیهان محسوب می شوند و برای اخترشناسان مانند سیگنال های آنالوگ عمل کنند. این سیگنال ها می توانند راز حیات را در کره زمین فاش کنند.

آژانس فضایی اروپا معتقد است ستارگان در حال مرگ مشابه، ستارگان جوان از عناصر سنگینی در هسته تشکیل شده اند که نمونه این عناصر را ما در زمین هم می بینیم.


چاپ