هابل یک سیاهچاله غول پیکر را در حال بلعیدن یک ستاره شکار کرد

تلسکوپ فضایی هابل، توانست سیاهچاله غول پیکری را حین بلعیدن یک ستاره شناسایی کند.

بلعیدن ستاره
هابل بار دیگر با انتشار تصاویر خیره کننده دیگری موفق شد توجه دانشمندان علوم فضایی را به خود جلب کند. این دفعه، تلسکوپ فضایی توانست آخرین لحظات از عمر یک ستاره را به ثبت برساند. آژانس فضایی ایالات متحده، این ستاره را AT2022dsb نامگذاری کرده است. در این رویداد، ستاره ای را می بینید که هنگام رد شدن از کنار یک سیاهچاله توسط نیروی گرانشی قوی به سمت داخل آن کشیده می شود. ستاره مانند یک دونات به دور سیاهچاله کشیده می شود و در نهایت به داخل سیاهچاله می افتد. زمانی که ستاره بلعیده می شود، نور و انرژی زیادی به محیط اطراف ساطع می کند.

مراحل بلعیده شدن ستاره
این امواج نوری، با سرعت 20 مایل در ساعت یا به عبارت دیگر 3 درصد سرعت نور به سمت ما پرتاب می شوند. در حالت معمولی، مشاهده رویدادهای این چنینی کار بسیار سختی است. تصاویری که همه ما از بلعیدن ستاره در ذهن خود داریم فقط به چند تصویر از زمان آغاز این رویداد محدود می شود. در واقع، هابل به موقع توانست این ستاره را زیر نظر بگیرد. ستاره AT2022dsb برای اولین ‌بار به وسیله برنامه ASAS-SN دانشگاه ایالتی اوهایو شناسایی شد. این برنامه از حدود 20 تلسکوپ در سراسر دنیا برای ردیابی ابرنواخترها و TDEها استفاده می‌کند.

ناسا معتقد است ستاره AT2022dsb نسبت به رویدادهای قبلی در فاصله کمتری از زمین دارد به همین علت متخصصان توانستند زمان بیشتری برای این مطالعه صرف کنند. آن‌ها موفق شدند در این مدت با استفاده از نور فرابنفش این رویداد را به طور کامل مشاهده کنند و به اطلاعات بیشتری درباره عناصر سازنده آن دست پیدا کنند. دانشمندان در حالت عادی از پرتوهای ایکس برای بررسی رویدادهای این چنینی استفاده می کنند. اشعه ایکس نیز، اطلاعات کمتری در اختیار آن ها قرار می داد.

پیتر ماکسیم، رئیس مرکز اخترفیزیک دانشگاه هاروارد و اسمیتسونیان، در توضیح این رویداد گفت: " بعد از متلاشی شدن این ستاره ذرات آن با سرعت باورنکردنی معادل 20 میلیون مایل در ساعت به اطراف پرتاب می شود. زمانی که یک ستاره از کنار سیاهچاله می گذرد در مرحله اول گازهای آن مکیده و سپس ذرات آن به آرامی متلاشی می شود. این رویداد در نهایت با چرخیدن بقایای ستاره به دور سیاهچاله مانند یک دونات پایان می یابد و در نهایت ستاره بلعیده می شود."


چاپ