تلسکوپ فضایی هابل تصاویری از تولد یک ستاره منتشر کرد

تلسکوپ فضایی هابل این هفته تصاویر زیبایی از تولد یک ستاره منتشر کرد. این ستاره در صورت فلکی مار قرار دارد.

تولد یک ستاره در صورت فلکی مار

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، تلسکوپ فضایی هابل این هفته تصاویر زیبایی از غبار و گاز در صورت فلکی مار ثبت کرد. این ابرها در واقع یک هسته متراکم هستند که، می تواند روزی محل تولد یک ستاره جدید باشد.

این شی که CB 130-3 نام دارد، یک ستاره نوزاد است که تصویر آن به تازگی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب به اشتراک گذاشته شده است. تصویر جدید هابل اولین مرحله تشکیل یک ستاره را نشان می دهد، که در آن گرد و غبار و گاز به صورت متراکم در کنار هم قرار می گیرند و تشکیل یک هسته را می دهند.

اما، تصویر تلسکوپ جیمز وب مرحله بعدی آن را نشان می دهد که در آن هسته با جذب مواد بیشتر از طریق گرانش متراکم شده و شروع به چرخش می کند.


شما نمی‌توانید خود هسته را در تصویر هابل ببینید، زیرا در عمق ابرها پنهان است. اما، می‌توانید ابرهایی را ببینید که تکه هایی از آن چگال‌تر یا کم‌تر نسبت به تکه های دیگرهستند.


همانطور که این تصویر نشان می دهد، چگالی CB 130-3 ثابت نیست. به گفته دانشمندان هابل، گاز و غبار تشکیل‌دهنده CB 130-3 نه تنها بر روشنایی، بلکه بر رنگ ظاهری ستارگان پس‌زمینه نیز تأثیر می‌گذارد و ستارگان مرکز ابر قرمزتر از ستارگان لبه آن به نظر می‌رسند. ستاره شناسان از هابل برای اندازه گیری این ابر قرمز و ترسیم چگالیCB 130-3 استفاده می کنند و فرضیه هایی را در مورد ساختار داخلی این مهدکودک ستاره ای ارائه می دهند.

این تصویر با استفاده از ابزارWide Field Camera3 هابل گرفته شده است که در طول موج نور مرئی کار می کند. این ویژگی، هابل را به یک دستیار خوب برای جیمز وب تبدیل می کند که، با طول موج مادون قرمز مشغول کاوش است. اخترشناسان با نگاه کردن به اجرام آسمانی در طول موج‌های مختلف، می‌توانند ویژگی‌های فیزیکی مختلف آن‌ها را شناسایی کرده و ساختارهای داخلی را مشاهده کنند.


چاپ