استراتژی جدید ناسا برای مقابله با ریز شهاب سنگ ها

ناسا در استراتژی جدید خود برای مقابله با برخورد ریز شهاب سنگ ها به تلسکوپ جیمز وب، تصمیم گرفته است در زمان‌های خاصی از سال جهت تلسکوپ را تغییر دهد.

تلسکوپ جیمزوب
طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، ناسا در ژوئن سال جاری گزارش داد که تلسکوپ فضایی جیمز وب بر اثر برخورد یک ریز شهاب سنگ آسیب دیده است. در این حادثه، یک شهاب خیلی کوچک به یکی از 18 بخش آینه‌ای اصلی تلسکوپ اصابت کرد. اگرچه این آسیب خیلی جدی نبود که در عملیات علمی تلسکوپ تداخل ایجاد کند، اما نگرانی های زیادی بابت تکرار این گونه حوادث در آینده ایجاد کرد.


اکنون ناسا استراتژی خود را برای مقابله با چنین حوادثی ارائه کرده است. تیم فنی جیمز وب از قبل می‌دانست که از برخوردهای ریزشهاب‌سنگ‌ها نمی توان جلوگیری کرد، زیرا در مداری که وب به دور خورشید می‌چرخد، مملو از این ذرات کوچک است. این تلسکوپ در برابر ضربات کوچک مقاوم طراحی شده بود، اما تیم ناسا گفت که این تلسکوپ پس از پرتاب در دسامبر 2021 خیلی زود با یک شهاب سنگ بزرگ برخورد کرد. شهاب سنگ توانست به بخش حساسی از تلسکوپ آسیب وارد کند.


تلسکوپ جیمز وب تا این لحظه 14 برخورد ریز شهاب‌سنگ را تجربه کرده است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این گونه حوادث به طور میانگین یک تا دو مورد در ماه اتفاق می افتد. مایک منزل، مهندس سیستم‌های اصلی وب، در بیانیه‌ای گفت: خطاهای نوری حاصل از همه آن ها را، در زمان ساخت جیمز وب پیش‌بینی کرده بودیم. یکی از این مدل‌ها از پیش بینی‌های ما فراتر رفت. با این حال، حتی پس از این حادثه عملکرد نوری فعلی تلسکوپ هنوز دو برابر بهتر از نیاز ما عمل می کند.

برای محافظت از وب مقابل چنین ضربه‌هایی در آینده، تلسکوپ طوری در فضا قرار می گیرد که از برخورد با «منطقه اجتنابی میکروشهاب‌سنگ» اجتناب کند. این کار به جلوگیری از برخورد ریزشهاب‌سنگ‌ها به آینه اولیه تلسکوپ کمک می‌کند، زیرا بیشتر این برخوردها می توانند آسیب جدی به آن وارد کنند. این تلسکوپ می‌تواند از تمام مناطق آسمان تصویربرداری کند اما، در زمان‌های خاصی از سال در جهت هایی قرار می گیرد که احتمال خطر برخورد در آن مناطق کم است. این استراتژی با آغاز دومین سال ماموریت علمی وب به نام چرخه 2 در جولای 2023 آغاز می شود.


چاپ