مشارکت ژاپن در ماموریت دروازه ماه با ناسا

ناسا و دولت ژاپن روز پنج شنبه اعلام کردند که ژاپن در ماموریت "Gateway" به عنوان یکی از اجزای کلیدی ماموریت آرتمیس حضور پر رنگ تری خواهد داشت.

توافق ناسا و ژاپن برای ماموریت دروازه ماه
طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، بیل نلسون مدیر ناسا روز پنج شنبه از پایگاه کندی ایالت فلوریدا به طور مجازی با مقامات دولت ژاپن دیدار و گفت و گو کرد. در این رویداد که به میزبانی شهر توکیو برگزار شده بود مقامات بلندپایه این کشور مانند وزیر آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری کیکو ناگائوکا و همچنین سفیر ایالات متحده در ژاپن رام امانوئل حضور داشتند.

بر اساس قرارداد دروازه، ناسا به فضانورد آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) اجازه خواهد داد تا به عنوان خدمه گیت وی در ماموریت بعدی آرتمیس حضور داشته باشد. این توافق به طور رسمی نشان دهنده اولین تعهد رسمی ایالات متحده برای پرواز یک فضانورد ژاپنی با موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) ناسا و فضاپیمای اوریون به خارج از مدار زمین است.

علاوه بر این، وزیر ناگائوکا از تعهد ژاپن برای مشارکت در برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2030، به عنوان اولین شریک بین‌المللی ایالات متحده خبرداد. هنگامی که کاملا هریسون معاون رئیس جمهور ماه سپتامبر به توکیو آمد، در دیدار با نخست وزیر کیشیدا گفت: "اتحاد بین ژاپن و ایالات متحده سنگ بنای صلح، ثبات و رفاه در منطقه اقیانوس هند، اقیانوس آرام و سراسر جهان است. همکاری فضایی بخش حیاتی اتحاد ماست." او در مورد علاقه متقابل خود برای تقویت همکاری در زمینه های فضایی، تجاری، عمرانی و امنیتی با نخست وزیر ژاپن گفت و گو کرد.


مدیر ناسا گفت: «امروز ما با ایجاد بستر لازم و ادامه مذاکرات بین دولت‌هایمان، نتایجی مهمی به دست آوردیم. کمک های ژاپن دانش علمی را ارتقا می دهد و از فضانوردان شجاع ما که در اعماق فضا مشغول کاوش هستند، محافظت می کند. این همکاری ما را یک قدم به فرود اولین فضانورد ژاپنی روی کره ماه نزدیکتر می کند. امروز ما اتحاد ایالات متحده و ژاپن در فضا را جشن می گیریم. این اتحاد هیچ وقت در گذشته مانند امروز قوی نبوده است.»

برای چندین دهه، فضانوردان ژاپنی و آمریکایی برای ترویج علم و اکتشاف در مدار های پایین زمین با هم همکاری کرده اند. نلسون گفت:" توافق امروز دروازه بیانگر تعهدات انجام شده دولت بایدن هریس است و همکاری بین کشورهای ما را تقویت می کند و منجر به ادامه اکتشافات در ماموریت های گیت وی، ایستگاه فضایی بین المللی و فراتر از آن خواهد شد. با این توافق، ایالات متحده و ژاپن فرضت ایجاد مشاغل هایی با درآمد بالاتر و قابلیت های تحقیق و توسعه بیشتر برای رقابت در قرن بیست و یکم، با هم ایجاد می کنند.


کمک‌های ژاپن به Gateway شامل اجزای حیاتی ماژول بین‌المللی سکونت (I HAB) می شود که قابلیت‌های پشتیبانی ایستگاه فضایی Gateway و همچنین انجام تحقیقات و آماده‌سازی برای فعالیت‌های سطح ماه فضانوردان را در طول ماموریت آرتمیس فراهم می‌کند. ژاپن در تمام این ماموریت ها خدمات سیستم کنترل محیطی و پشتیبانی حیات (ECLSS)، عملکردهای سیستم کنترل حرارتی و دوربین‌های I HAB را ارائه خواهد کرد.علاوه بر این، ژاپن باتری I HAB، ماژول Habitation and Logistics Outpost (HALO)، کابین اولیه خدمه برای فضانوردانی که از دروازه بازدید می‌کنند و ماژول زیرساخت‌ سوخت‌رسانی و ارتباطات مخابراتی اروپا (ESPRIT) را آماده می کند.


فضاپیمای ژاپنی JAXA HTV XG نیز باید یک مأموریت تدارکاتی برای Gateway که حداکثر تا سال 2030 برنامه ریزی شده است، انجام دهد. پشتیبانی ژاپن از ماموریت Gateway و مأموریت‌های بعدی آرتمیس، ناسا را قادر می‌سازد که اکتشاف و تحقیقات علمی را در اعماق فضا پیش ببرد.

برنامه دروازه ناسا " Gateway" یک همکاری بین المللی برای ایجاد اولین ایستگاه فضایی بشر در اطراف ماه به عنوان عنصر کلیدی ماموریت های آرتمیس ناسا است. گیت‌وی قابلیت‌های زیادی را برای اکتشاف و تحقیقات پایدار در اعماق فضا فراهم می‌کند، از جمله می تواند به عنوان بندرگاه برای انواع فضاپیماهای بازدیدکننده یا محلی برای زندگی و کار فضانوردان جهت انجام تحقیقات علمی مورد استفاده قرار گیرد. Gateway یک پلت فرم حیاتی برای توسعه فناوری و قابلیت هایی برای پشتیبانی از اکتشافات آینده مریخ خواهد بود.


چاپ