تصاویر عجیبی از سحابی مخروطی منتشر شد!

بزرگ ترین تلسکوپ رصد خانه جنوبی اروپا معروف به VLT‌، تصاویر عجیبی از سحابی مخروطی منتشر کرد.

سحابی مخروطی

طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (VLT) این تصاویر شگفت انگیز را از سحابی مخروط که در فاصله حدود ۲۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، گرفته است. این سحابی در واقع بخشی از ستاره NGC 2264 است که در اواخر قرن 18 توسط ستاره شناس معروف، ویلیام هرشل کشف شد.

تلسکوپ VLT‌ به اندازه ای قدرتمند است که، می‌تواند سحابی مخروط را در صورت فلکی تک‌شاخ (Monoceros) شناسایی کند. از آن جایی که این سحابی در فاصله نزدیکی از زمین قرار دارد، فرصت خوبی است که دانشمندان بر روی این سحابی مطالعه بیشتری صورت دهند. این نمای تصویر نسبت به تصاویر قبلی جالب تر به نظر می رسد زیرا، ابری تاریک و غیرقابل نفوذ سحابی را احاطه کرده است که باعث می شود شبیه به موجودات اسطوره ای شود.


در این تصویر که با کاهنده کانونی و طیف‌نگار 2و پراکندگی کم (FORS2) در ایستگاه زمینی ESO در شیلی گرفته شد، گاز هیدروژن به رنگ آبی و گاز گوگرد به رنگ قرمز نمایش داده شده است. استفاده از این فیلترها باعث می‌شود که ستاره‌های آبی روشن، که نشان‌دهنده تولد ستاره های جدید است، تقریباً طلایی رنگ و در مخروط تیره مانند جرقه به نظر برسد.»

در 60 سال گذشته، رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) اسرار زیادی از جهان هستی کشف کرد. ابتدا، پنج کشور عضو ESO در 5 اکتبر سال 1962 یک پیمان مشترک برای اکتشافات فضایی امضا کردند. اکنون، شش دهه از آن تاریخ می گذرد و 16 کشور دیگر به این پیمان اضافه شده اند. حالا، دانشمندان این کشورها، گرد هم جمع شدند تا پیشرفته ترین رصدخانه زمینی زمین در شیلی را با هدف اکتشافات نجومی بیشتر، توسعه دهند.


به مناسبت شصتمین سالگرد ESO، دانشمندان این تصاویر زیبا از سحابی مخروط را منتشر کردند که در اوایل امسال با یکی از تلسکوپ های ESO گرفته شده است.


چاپ