کشف یک فراکهکشان بزرگ که پشت کهکشان راه شیری مخفی شده بود!

ستاره شناسان به تازگی موفق شدند یک فراکهکشان بزرگ را که پشت کهکشان راه شیری مخفی شده بود، کشف کردند.

ساختار فراکهکشان

طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، ستاره شناسان دانشگاه ملی سان خوان کشور آرژانتین یک "ساختار فرا کهکشانی" بزرگی را کشف کرده اند که، در پشت کهکشان راه شیری در منطقه ای به نام" منطقه اجتناب" مخفی شده بود. این منطقه به علت وجود ستارگان، گاز و غبار متراکم کهکشان ما، توسط تلسکوپ های معمولی قابل رصد نیست.

محققان سعی دارند«منطقه اجتناب» را دقیق تر مورد بررسی قرار دهند. خوشه کهکشانی جدید VVVGCl-B J181435-381432 که به دلیل برآمدگی کهکشان راه شیری قابل رویت نبود، می تواند نشان دهنده وجود کهکشان های بیشتر در این منطقه باشد. محققان معتقدند یک ساختار فراکهکشانی، حداقل از 58 کهکشان مختلف تشکیل می شود.

دانشمندان برای تایید فرضیه خود از نقشه‌برداری «وی‌وی‌وی» (VVV) استفاده کردند. آن‌ها، از طریق امواج فرو سرخ یک اسکن کامل از برآمدگی کهکشان راه شیری انجام دادند. اما چرا با طول موج فرو سرخ؟!

محل قرار گیری فرا کهکشان
کهکشان راه شیری به دلیل این که نور مرئی را از خود عبور نمی دهد، نمی توانند به خارج از کهکشان راه پیدا کنند. اما، امواج فروسرخ می تواند از کهکشان ما عبور کرده و به دانشمندان این فرصت را بدهد تا این امواج را با تجهیزات بسیار پیشرفته مورد بررسی بیشتری قرار دهند.

مناطقی در فضا وجود دارند که به دلیل غبار و تعداد زیاد ستارگان، جذب نور در این مناطق بسیار بالاست. بنابراین، نمی توان این محیط را به طور کامل مورد کاوش قرار داد. با این وجود، دانشمندان در تلاش هستند که بتوانند این مناطق اسرارآمیز را کشف کنند.

نتایج این مطالعه به تازگی، با عنوان «کشف یک ساختار جدید فرا‌کهکشانی مخفی از طریق کهکشان راه شیری» منتشر شده است. البته، قبل از انتشار، نسخه اولیه آن در پایگاه دانشگاهی آرکایو (arXiv) قرار داده شد و به مجله «آسترونومی اند آستروفیزیکس» نیز ارسال گردید.