تصاویر تلسکوپ وب از مهدکودک ستاره‌های منظومه شمسی

محققان دانشگاه میشیگان (UM) آمریکا موفق شدند بر اساس تصاویر ارسالی تلسکوپ جیمز وب، اولین تصویر از مهدکودک ستاره های سحابی شکارچی که غنی ترین ستاره‌های منظومه شمسی ما را در خود جای داده، مشاهده کنند.

star 3

بر طبق گزارش های فن تک، سحابی شکارچی که در صورت فلکی شکارچی واقع شده‌اند از زمین 1350 سال نوری فاصله دارد. این سحابی در محلی قرار دارد که ستارگان زیادی در آن جای گرفته اند. تصور می شود که محیط آن شبیه به محیطی است که منظومه شمسی ما بیش از 4.5 میلیارد سال پیش در آن متولد شده است. بنابراین، مطالعه سحابی شکارچی به دانشمندان اجازه می دهد تا از شرایطی که منظومه شمسی ما در آن شکل گرفته، اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.


فیلیپه آلارکون، دانشجوی کارشناسی ارشد U M و عضو گروه تحقیقات بین المللی گفت: «این سحابی حاوی نمونه های اولیه از فرآیندهایی است که در سراسر کهکشان ما و کیهان رخ می‌دهد، زیرا ستاره‌ها به طور مداوم مواد مجاور را تابش می‌کنند. این تصاویر شگفت انگیز می تواند به عنوان یک الگو در نظر گرفته شود.»

مقادیر زیادی گرد و غبار قلب مهدکودک های ستاره ای مانند سحابی شکارچی را پوشانده است. این امر امکان رصد آنها را در نور مرئی با تلسکوپ هایی مانند تلسکوپ فضایی هابل غیرممکن می کند. با این حال، تلسکوپ فضایی جیمز وب توانست با نور مادون قرمز به لایه های غبار آن نفوذ کرده و جزئیات بیشتری را مشاهده کند.

star 4

ساختارهای دیدنی که در این تصویر به چشم می خورند، در مقیاس‌های حدود 40 واحد نجومی یا تقریباً به اندازه منظومه شمسی ما هستند. این ساختارها شامل تعدادی رشته های متراکم از ماده است که می تواند شرایط تولد نسل جدیدی از ستارگان را به وجود آورد. سحابی های ستاره ای در حال شکل گیری نیز در تصویر نشان داده شده اند. این سحابی‌ها از یک ستاره مرکزی تشکیل می شوند که با توده ای از غبار و گاز احاطه شده است.
ادوین (تد) برگین، استاد دانشگاه U M، رئیس نجوم و عضو تیم تحقیقاتی بین المللی گفت: "ما امیدواریم که در مورد کل چرخه تولد یک ستاره به درک درستی برسیم. در این تصویر، ما زمانی که به این چرخه نگاه می کنیم، نسل اول ستارگانی را می بینیم که مواد را برای نسل بعدی تابش می کنند. ساختارهای باورنکردنی که ما مشاهده کردیم می تواند، نحوه وقوع چرخه بازخورد تولد ستاره‌ها در کهکشان ما و فراتر از آن را توضیح دهد.

سحابی شکارچی همچنین محل قرار گرفتن خوشه ای از ستارگان جوان پرجرم به نام خوشه ذوزنقه است که تشعشعات شدید فرابنفش از خود ساطع کرده و قادر به شکل دادن ابرهایی از غبار و گاز می باشد. درک چگونگی تأثیر این پدیده بر محیط پیرامون خود، می تواند کلید معمای شکل گیری منظومه های ستاره ای مانند منظومه شمسی خودمان باشد.

این تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب، تحت یک برنامه رصد بین المللی که حدود صد دانشمند از ۱۸ کشور جهان در آن حضور دارند، مورد بررسی قرار می گیرد.

JWST یک تلسکوپ مادون قرمز بزرگ با آینه اولیه تقریباً 6.5 متری است. این تلسکوپ با قدرت باورنکردنی خود، بهترین رصدخانه بشر برای سال‌های آینده خواهد بود و قادر است هر مرحله از تاریخ پیدایش جهان را مورد بررسی قرار دهد. ناسا، ESA (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی کانادا (CSA) در پروژه JWST با هم همکاری می کنند.


چاپ