آخرین پرواز بزرگترین رصدخانه هوایی ناسا

سوفیا، بزرگترین رصد خانه هوایی ناسا که فعالیت خود را از سال 2014 آغاز کرد، هم اکنون با انجام آخرین پرواز به ماموریت خود خاتمه می دهد.

SOOFIA NASA

طبق گزارش های فن تک، هواپیمای سوفیا یک هواپیمای خاص است که به اخترشناسان کمک می کرد تا بتوانند فراتر از جو زمین را بررسی کنند. این رصد خانه هوایی در یک هواپیمای بوئینگ 747 بهینه شده به مدت هشت سال کار می کند و قرار است پس از انجام آخرین پرواز خود برای همیشه از خدمت بازنشسته شود.

هدف از ساخت SOFIA، قرار دادن یک تلسکوپ در هواپیما بود تا بتواند از بالای بخار آب موجود در جو زمین پرواز کند. این بخار آب به طور معمول در خواندن اختلال ایجاد می کرد، بنابراین قرار گرفتن در بالای آن به SOFIA این اجازه را می داد با دقت بیشتری ببیند. این هدف به خوبی محقق شد و SOFIA توانست به طیف وسیعی از اکتشافات نجومی کمک کند. با این وجود، اوایل سال جاری ناسا اعلام کرد که تصمیم گرفته به این پروژه پایان دهد و سوفیا را بازنشسته کند. هزینه‌های نگهداری و راه‌اندازی رصدخانه به این معناست که این رصدخانه در مقایسه با تلسکوپ‌های دیگر مانند تلسکوپ فضایی هابل، از نظر میزان تحقیقات به‌دست‌آمده به ازای هر دلار هزینه شده، توجیه اقتصادی خوبی ندارد.

با این حال، SOFIA میراثی از دستاوردهای علمی از خود به جا می‌گذارد که معروف‌ترین آنها تشخیص مقادیر کمی آب در سطح ماه است که در سال 2020 اعلام شده بود. همچنین به یافته‌های مربوط به شکل‌گیری ستارگان و جو زمین، از خوانش‌های انجام شده در مجموع 732 شب رصد آن کمک کرد.

نسیم رنگوالا، دانشمند مرکز تحقیقات ایمز ناسا در بیانیه ای گفت: «شناسایی آب در ماه تا آشکار کردن نیروهای نامرئی میدان‌های مغناطیسی در مقیاس کیهانی، هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توانست بدون همکاری صدها نفری که در این مأموریت SOFIA حضور داشتند، اتفاق بیفتد.

حالا سوفیا آخرین پرواز خود را انجام داد و ناسا در جستجوی مکانی برای نگه داری دائمی این هواپیما است. مشعل رصدهای فروسرخ نیزسال گذشته به تلسکوپ فضایی جیمز وب تحویل داده شد.

پل هرتز، مشاور ارشد اداره ماموریت های علمی ناسا ومدیر سابق بخش اخترفیزیک و دانشمند سابق برنامه SOFIA گفت: «نجوم فروسرخ در ناسا ادامه خواهد یافت، به ویژه با تلسکوپ فضایی جیمز وب. کمک های SOFIA به پیشبرد علم قبلاً اثر خود را بر جای گذاشته است."


چاپ