تصاویر زیبای هابل از ستارگان جوان یک کهکشان مارپیچی

در تصاویر زیبایی که به تازگی از تلسکوپ فضایی هابل شرکت ناسا منتشر شده است، یک کهکشان مارپیچی شگفت انگیزی را در حال باز کردن بازوهای خود مشاهده می کنید.

کهکشان مارپیچیتصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان NGC 1961، که در فاصله 180 میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی Camelopardalis قرار دارد.

طبق گزارش های فن تک، کهکشان NGC 1961 همانطور که در تصاویر می بینید در حال باز کردن بازوهای مارپیچی شگفت انگیز خود می باشد. نواحی پر نور و آبی رنگ در تصویر، ستاره‌های جوانی هستند که در اطراف مرکز درخشان این کهکشان، پراکنده اند.

NGC 1961 به عنوان یک مارپیچ میانی و یک نوع هسته کهکشانی فعالAGN طبقه‌بندی می‌شود. یک هسته کهکشانی به ناحیه متمرکز در مرکز کهکشان‌ها گفته می شود که معمولا در تمام بخش های مختلف طیف الکترومغناطیسی نسبت به بقیه کهکشان درخشان‌تر هستند.


کهکشان‌های مارپیچی میانی بین کهکشان‌های مارپیچی «میله‌دار» و «بدون میله» قرار می‌گیرند. کهکشان‌های AGN دارای مراکز بسیار درخشانی هستند که اغلب در طول موج‌های خاص نور از بقیه کهکشان دورتر می‌شوند. ستاره شناسان معتقدند که این کهکشان ها دارای سیاهچاله های بسیار پرجرم در مرکز خود هستند که با فواره های درخشان و بادهایی که ایجاد می کنند، به تکامل آنها کمک می کنند. NGC 1961 یک نوع نسبتاً رایج از AGN است که ذرات باردار با انرژی کم از خود ساطع می کند.

داده های مورد استفاده برای ایجاد این تصویر از تحلیل داده های دو تصویر دیگر بدست آمده است. یکی کهکشان‌های Arp که در گذشته مشاهده نشده بود (تصاویری از کهکشان‌های غیرمعمول به نام اطلس کهکشان‌های عجیب و غریب) و دیگری از روی انفجارهای مختلف در ابرنواخترها.
کهکشان NGC 1961 در فاصله 180 میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی Camelopardalis قرار دارد.


چاپ