هابل یک کوتوله سفید آدم خوار کیهانی را شناسایی کرد

به تازگی تلسکوپ فضایی هابل موفق شد، تصاویری از یک کوتوله سفید آدم خوار کیهانی را که مشغول بلعیدن مواد سنگی و یخی محیط اطرافش بود، ثبت کند. برای آشنایی بیشتر با این کوتوله سفید تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

kotole

وقتی سوخت ستاره‌ها تمام می‌شود و عمرشان به پایان می‌رسد، بزرگ‌ترین‌ها در ابرنواخترهای بزرگ منفجر می‌شوند. اما ستارگان کوچکتر تغییرات متفاوتی را پشت سر می گذارند که در آن بخش هایی از جرم خود را پرتاب می کنند و یک سحابی سیاره ای در اطراف خود ایجاد می کنند و یک هسته کوچک و متراکم به نام کوتوله سفید بر جای می گذارند. مانند اکثر ستارگان، خورشید ما در نهایت به یک کوتوله سفید تبدیل می شود که با گرمای باقیمانده می درخشد اما دیگر از طریق همجوشی انرژی تولید نمی کند.


با وجود اینکه، کوتوله سفید از نظر همجوشی فعال نیست، اما هنوز یک جانور ترسناک است. زمانی که بقایای ستاره، تبدیل به یک هسته کوچک می شود، بسیار متراکم است و گرانش این هسته می تواند اجسام اطراف آن را ویران کند. اخیراً تلسکوپ فضایی هابل موردی از آدم خواری کیهانی را با یک کوتوله سفید که مواد سنگی و یخی محیط اطراف خود را مصرف می کند، کشف کرده است.


این کوتوله سفید، به نام G238-44، اولین کوتوله شناسایی شده ای است که، می تواند هم مواد سنگی، فلزی و هم مواد یخی را مصرف کند. کشف جدیدی که به واسطه تلسکوپ هابل صورت گرفته از اهمیت زیادی برای دانشمندان برخوردار است زیرا این اجسام، اجزای اصلی سازنده سیارات هستند. بنابراین مطالعه این کوتوله سفید می تواند به محققان کمک کند تا در مورد نحوه تشکیل منظومه های سیاره ای اطلاعات بیشتری کسب کنند.


دانشمندان می‌دانند ستاره‌ها قبل از رها کردن جرم خود و تبدیل شدن به کوتوله‌های سفید، به غول‌های قرمز تبدیل می‌شوند. در چنین شرایطی آن ها می توانند بر سیاره‌های مجاور خود تأثیر زیادی بگذارند. از آنجایی که کوتوله سفید شناسایی شده توسط هابل، در حال جذب مواد سیارات اطراف خود، از جمله عناصری مانند نیتروژن، اکسیژن، منیزیم، سیلیکون و آهن بود، محققان توانستند ترکیب عناصر سازنده در شکل گیری سیارات را کشف کنند.

علاوه بر این، این واقعیت که کوتوله سفید اجسام یخی را جذب می‌کند، نشان می‌دهد که دنباله‌دارها می‌توانند در ایجاد منظومه‌های سیاره‌ای نقش داشته باشند، که در نهایت، این نظریه را تایید می‌کند که آب می‌توانست توسط یک دنباله‌دار یا سیارک دیگر به زمین،در مراحل پیدایش اولیه آورده شده باشد.

بنجامین زاکرمن، یکی از محققان شرکت کننده در این تحقیق، در بیانیه‌ای گفت: زندگی همانطور که می‌دانیم به یک سیاره سنگی نیاز دارد که با عناصر مختلفی مانند کربن، نیتروژن و اکسیژن پوشانده شده باشد. به نظر می‌رسد، انبوه عناصری که در این کوتوله سفید می‌بینیم تعلق به یک سیاره سنگی غنی از عناصر مختلف، دارد. اولین نمونه‌ای که در میان مطالعات صدها کوتوله سفید یافتیم.


چاپ