قشنگ ترین سحابی آسمان را تماشا کنید

رصدخانه جنوبی اروپا به تازگی تصاویر زیبایی از سحابی رتیل را که به وسیله تلسکوپ بسیار بزرگ ESO ثبت شده بود، منتشر کرد. برای مشاهده تصاویر ویدئویی سحابی رتیل تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

293129
سحابی رتیل، برای بسیاری از منجمان آماتور و علاقه‌مندان به عکاسی، یکی از قشنگ ترین اجرام آسمانی محسوب می شود .
این سحابی، از بزرگ‌ترین سحابی آسمان شب و یک کارخانه عظیم ستاره‌ سازی است که در فاصله 170هزار سال‌نوری از زمین و در قسمت جنوبی فلکی دلفین ماهی (Dorado) قرار گرفته‌است. سحابی رتیل را در حقیقت، بخشی از قمر کهکشان راه‌شیری، ابر ماژلانی بزرگ می شناسند.

این ویدیوی بزرگ‌نمایی شده، ابتدا از یک نمای کلی از کهکشان راه شیری شروع می‌شود و با بزرگ نمایی روی ابر بزرگ ماژلانی که از ستارگان بی شماری تشکیل شده، در صورت فلکی جنوبی دلفین‌ماهی به پایان می‌رسد. منطقه خاص نشان داده شده، 30 Doradus، به عنوان سحابی رتیل شناخته می شود.

نمای نهایی این ابرها توسط تلسکوپ بسیار بزرگ ESO و تلسکوپ پیمایشی مرئی و فروسرخ (VISTA) گرفته شد و با داده‌های رادیویی جدید گرفته شده توسط آرایه میلی‌متری/زیر میلی‌متری آتاکاما (ALMA) تکمیل شد. داده‌های ALMA رگه‌های زرد-قرمز روشنی از گازهای سرد و متراکم را نشان می‌دهند که پتانسیل ریزش و تشکیل ستاره‌های جدید را دارند.


چاپ