ناسا از هواپیماهای بادبانی در کاوش های مریخ استفاده می کند

برای به دست آوردن دانش کافی از مریخ، بین مریخ نوردهای روی سطح و مدارگردها در فضا، محققان دانشگاه آریزونای ایالات متحده، ایده ساخت هواپیمایی را ارائه داده اند که، می تواند بدون موتور کار کند و می‌تواند روزها در شرایط آب وهوایی مریخ حرکت کند. برای آشنایی بیشتر با این هواپیمای بدون موتور تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

badbadak
موفقیت های هلیکوپترنبوغ (Ingenuity) ثابت کرده است که، می توان سیارات دیگر را از راه دور کاوش کرد. به همین دلیل، محققان در حال طراحی انواع پرنده ها، برای ماموریت های آینده در سیاره های دیگر هستند.

الکساندر کلینگ، دانشمند پژوهشی در مرکز مدل‌سازی آب و هوای مریخ ناسا، در بیانیه‌ای گفت: «شما این قطعه بسیار مهم و حیاتی را در این لایه مرزی سیاره‌ای دارید، مانند چند کیلومتر اول بالای زمین. مکانی که همه تبادلات بین سطح و جو اتفاق می افتد. جایی است که گرد و غبار متراکم به جو فرستاده می شود، در آن جا با گازهای کمیاب مخلوط می شوند. در این مرحله، طوفان های شدیدتر توسط جریان های کوه-دره اتفاق می افتد، که ما اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم.»


ایده این است که این شکاف را با یک هواپیمای بادبانی پر کنیم که می تواند، در صورت وجود باد کافی در هوا حرکت کند. نکته جالب در مورد این پرنده این است که، حتی زمانی که شدت باد به اندازه ای قوی نیست که آن را در هوا نگه دارد، از تکنیکی به نام اوج گیری پویا استفاده می کند. مشابه روشی که پرندگانی مانند آلباتروس در سفرهای بسیار طولانی خود برای اوج گیری به کار می برند. از این تکنیک زمانی که، در ارتفاعات بالاتر به بادهای قوی‌تری نیاز دارد، استفاده می‌کند و به کشتی پرنده اجازه می‌دهد با تغییر جهت و ارتفاع در صورت لزوم به پرواز خود ادامه دهد.


مزیت بزرگ این روش این است که، به پنل‌های خورشیدی که می‌توانند با گرد و غبار پوشیده شوند (مانند نمونه‌های InSight) یا باتری‌های هسته‌ای که وزن زیادی دارند (مانند آنهایی که در مریخ نوردها استفاده می‌شوند) متکی نیست. یکی از محققان، آدرین بوسکلا، گفت: « فناوری‌های دیگر همگی از نظر انرژی بسیار محدود هستند. «آنچه ما پیشنهاد می کنیم، استفاده از انرژی موجود در آن محل است. این یک حرکت رو به جلو، برای انجام ماموریت های طولانی تر مناسبت تر است. سوال اصلی این است: چگونه می توانید به صورت رایگان پرواز کنید؟ چگونه می‌توانید از باد موجود و دینامیک حرارتی موجود، به جای پنل‌های خورشیدی و باتری‌هایی که نیاز به شارژ مجدد دارند، استفاده کنید؟»

 

هواپیماهای بادبانی می‌توانند به وسیله ماهواره‌های کوچکی به نام CubeSats رها شوند یا توسط بالن‌ها به جو منتقل شوند. این تیم تحقیقاتی، این مفهوم را روی زمین با استفاده از یک بالون پیاده سازی کرده اند و در تابستان امسال نیز، قصد دارند آزمایش‌های بیشتری را در ارتفاعات 15000 فوتی از سطح دریا انجام دهند، جایی که هوا رقیق‌تر و مشابه جو مریخ است.


چاپ