دانشمندان چینی احتمالا سیگنال هایی از موجودات فضایی دریافت کردند

خبری از سوی دانشمندان چینی منتشر شده که بر اساس آن، آن ها موفق شدند به وسیله تلسکوپ عظیم «چشم آسمان»، احتمالا سیگنال هایی از یک تمدن بیگانه دور دست را دریافت کردند. این خبر به سرعت بعد از انتشار در روزنامه دولتی چین حذف گردید. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات آن تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

china

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه (14 ژوئن) در Science and Technology Daily، روزنامه رسمی وزارت علوم و فناوری چین منتشر شد، ستاره شناسان دانشگاه عادی پکن "چند مورد از ردپای احتمالی فناوری و تمدن های فرازمینی را از فضا کشف کردند."

این سیگنال ها توسط تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری چین (FAST) با نام مستعار "چشم آسمان" که بزرگترین تلسکوپ رادیویی در جهان است، دریافت شد. Sky Eye اسکن دقیق فضا را برای سیگنال های رادیویی که می تواند حیات فرازمینی را نشان دهد ، در سال 2019 شروع به کار کرد. با غربال کردن این داده ها در سال 2020، محققان گفتند که دو سیگنال رادیویی مشکوک با باند باریک و بالقوه مصنوعی را مشاهده کردند. سپس، در سال 2022، با بررسی هدفمند از سیارات فراخورشیدی شناخته شده، سیگنال رادیویی با باند باریک (باند باریک به کانالی گفته می‌شود که در آن پهنای‌باند پیام از پهنای‌باند همدوست خیلی فراتر نرود.)عجیب دیگری را پیدا کرد که تعداد آن ها را به عدد 3 رساند.


از آنجایی که سیگنال‌ها، امواج رادیویی با باند باریک هستند که معمولاً فقط توسط هواپیماها و ماهواره‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند توسط یک فناوری بیگانه تولید شوند. با این حال، دانشمندان می گویند که یافته های آنها در مراحل ابتدایی است و باید تا پایان تجزیه و تحلیل نسبت به این موضوع با احتیاط برخورد کرد.

Zhang Tongjie، دانشمند ارشد گروه تحقیقاتی تمدن فرازمینی چین در دانشگاه عادی پکن، به خبرگزاری Science and Technology Daily گفت: «اینها چندین سیگنال الکترومغناطیسی با باند باریک متفاوت نسبت به یافته های قبلی هستند و تیم در حال حاضر مشغول تحقیقات بیشتر روی این یافته ها است. "احتمال اینکه سیگنال مشکوک نوعی تداخل رادیویی باشد نیز بسیار زیاد است و باید بررسی شود، که این کار ممکن است زمان بر باشد."

پس از انتشار، این گزارش در Weibo، خبر به سرعت در شبکه اجتماعی چینی منتشر شد و توسط تعدادی دیگر از رسانه های دولتی هم منتشر گردید. اما، تا به این لحظه، دلایل حذف ناگهانی آن هنوز نامشخص است.

این سیگنال ها اولین بار نیست که دانشمندان توسط امواج رادیویی از اعماق فضا دریافت می کنند. در آگوست 1977، جستجوی SETI (جستجوی هوش فرازمینی) که توسط تلسکوپ گوش بزرگ دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، یک انفجار الکترومغناطیسی فوق‌العاده قوی، را دریافت کرد که دانشمندان گمان می‌کردند که تمدن‌های بیگانه می‌توانند از آن استفاده کنند.

لایو ساینس قبلا گزارش داده بود که جستجوهای بعدی که، در همان منطقه از فضا صورت گرفت هیچ نتیجه ای نداشت و تحقیقات بعدی نشان داد که سیگنال می توانست از ستاره ای شبیه به خورشید واقع در صورت فلکی قوس دریافت شده باشد. با این وجود، منبع سیگنال هنوز یک راز است.

اخترشناسان چینی فرضیه تداخل رادیویی را رد می کنند، زیرا زمان زیادی است که دانشمندان به دنبال علائمی از وجود تمدن بیگانه هستند. در سال 2019، اخترشناسان سیگنالی را مشاهده کردند که از پروکسیما قنطورس به زمین فرستاده شد. نزدیکترین منظومه ستاره ای به خورشید ما (که تقریباً 4.2 سال نوری از ما فاصله دارد) و حداقل یک سیاره بالقوه قابل سکونت را در خود جای داده است.


این سیگنال یک موج رادیویی با باند باریک بود که معمولاً با اشیاء ساخته شده توسط انسان مرتبط بود، که دانشمندان را به این احتمال هیجان انگیز که از فناوری بیگانگان نشات می‌گرفت، سوق داد. با این حال، مطالعات جدیدی که دو سال بعد منتشر شد، نشان داد که این سیگنال به احتمال زیاد توسط فناوری انسانی نادرست تولید شده است. به طور مشابه، مجموعه‌ای از سیگنال‌های معروف دیگر که زمانی گمان می‌رفت از بیگانگان می‌آمد، بین سال‌های 2011 و 2014 شناسایی شد. اما، بعد معلوم شد که در واقع توسط دانشمندان با امواج ماکروویو، ساخته شده‌اند.

تونجی اضافه کرده است که تیم او در حال برنامه ریزی برای مشاهدات مکرر از سیگنال های عجیب و غریب است تا به طور قطعی هرگونه تداخل رادیویی را رد کند و تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد آنها به دست آورد.

Tongjie به Science and Technology Daily گفت: "ما مشتاقانه منتظریم که [تلسکوپ FAST] اولین کسی باشد که وجود تمدن های فرازمینی را کشف و تایید می کند."

اختلاف بین گستره، سن کیهان و فقدان وجود حیات فرا زمینی، به پارادوکس فرمی معروف است. این پارادوکس نام خود را از ایده های فیزیکدان برنده جایزه نوبل انریکو فرمی گرفته است. او در پارا تلاش بود تا به این سوال پاسخ دهد که موجودات فضایی کجا زندگی می‌کنند.


چاپ