ارائه 18 تصویر مختلف در یک تصویر توسط تلسکوپ جیمز وب

برای دریافت جدیدترین اطلاعات در مورد تلسکوپ جیمز وب تا پایان مطلب با های فن تک همراه شوید.

دانشمندان بر روی آماده سازی تلسکوپ جیمز وب جهت جمع آوری داده های علمی کار می کنند تا این تلسکوپ در تابستان امسال اولین تصاویر زیبای خود از فضا را بتواند به اشتراک بگذارد. روند تراز کردن آینه های اولیه و ثانویه ادامه دارد اما اخیرا مهندسان موفق شدند در زمینه تکمیل انباشتن تصاویر به نقطه عطف مهمی برسند. در هفته اخیر مهندسان آرایه ای از تصاویر را به اشتراک گذاشتند که 18 نقطه نوری را نشان می دهد. در حقیقت این 18 تصاویرهمان تصاویر ستاره ها بوده واز ستاره درخشان HD 84406 برای فرایند تراز بندی 18 بخش آینه اولیه استفاده می شود. هر بخش ستاره را منعکس کرده و شکل کلی با شکل شش ضلعی آینه کاملا تطبیق دارد. در گام بعدی، مرحله بعدی که تراز سگمنت یا بخش نامیده می شود تنظیمات مربوط به هر بخش کوچک آینه و علاوه بر آن تنظیمات آینه های ثانویه به صورتی که 18 نقطه نوری واضح باشند. مهندسان ناسا در این هفته عکس جدیدی را در پست وبلاگ خود منتشر کردند.

585694542

این آرایه تصویر شش ضلعی که توسط ابزار NIRCam گرفته شده پیشرفت هایی را نشان می دهد. این ابزار 18 بخش آینه ها، اعم ازآینه های اصلی وب و آینه ثانویه را با استفاده از فرمان هایی که از زمین ارسال می شود تراز می کند.
زمانی که این کار انجام شد حالا گروه می تواند به کار خود ادامه داده و 18 نقطه را روی هم قرار می دهند تا یک نقطه نورتولید کنند. این مرحله یعنی آینه حالا، به عنوان یک آینه بزرگ به جای 18 آینه کوچک عمل می کند. اما این مرحله آخر کار نیست، باید تنظیمات کوچکی انجام شود تا میزان ارتفاع بخش های نزدیک به هم اصلاح شود و تصویری یکدست از لحاظ ارتفاع به دست بیاید.

1254689725

در زمان انجام مرحله هم ترازی که به آن پشته سازی تصویر نیز می گویند تصاویر هر قسمت به طور مجزا آنقدر جابه جا می شود تا در مرکز بیافتد و به جای 18 تصویر شما تنها یک تصویر یکپارچه ببینید.
لی فاینبرگ مدیر بخش تلسکوپ نوری وب در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در پست وبلاگی گفت: ما هنوز کارمان تمام نشده اما از نتایجی که مشاهده می کنیم بسیارخوشحال هستیم. این نتایج حاصل سالها برنامه ریزی و آزمایش می باشد که سود زیادی همراه خود دارد. تیم ما آنقدرهیجان زده بود که نمی توانستند صبر کنند که چند هفته و چند ماه آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. تصاویری که در آینده از تلسکوپ جیمز وب منتشر خواهد شد دریچه جدید برای شناخت فضا به روی ما باز خواهد کرد.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ