ستاره شناسان یک موج 60 برابر بزرگتر از کهکشان راه شیری را کشف کردند.

اخترشناسان همیشه به دنبال انفجارها و برخوردهای بزرگ هستند، و ظاهرا همیشه سعی می کنند درخشان ترین اتفاقات آسمان را پیدا کنند، پیرو همین امر اکتشاف دیگری را مشاهده شده است.

اکنون در این مقاله های فن تک به رویدادی که بیش از 1 میلیارد سال پیش انفجاری از ذرات را ایجاد کرد می پردازد.، امری که همچنان اکنون نیز قابل مشاهده است و 60 برابر بزرگتر از کل راه شیری می باشد.

6361

این موج ضربه ای از ادغام دو خوشه کهکشانی برای ایجاد ابرخوشه ای به نام آبل 3667 ایجاد شد. طبق محاسبات پروفسور فرانچسکو دو گاسپرین و زمان حضور وی در دانشگاه، این یکی از پرانرژی ترین رویدادهای جهان از زمان انفجار بزرگ بود. از هامبورگ و INAF زمانی که بیش از 200 میلیون سال پیش اتفاق افتاد، موجی از الکترون‌ها را به بیرون پرتاب کرد، مشابه آنچه که یک شتاب‌دهنده ذرات انجام می‌داد. پس از گذشت همه این سال ها، آن ذرات هنوز با سرعت 2.5 ماخ (1500 کیلومتر بر ثانیه) حرکت می کنند و هنگامی که از میدان های مغناطیسی عبور می کنند، امواج رادیویی را ساطع می کنند.

این امواج رادیویی همان چیزی است که دکتر دو گاسپرین و همکارانش با استفاده از یک آرایه تلسکوپ جدید در آفریقای جنوبی به نام میرکات مشاهده کردند. سیگنال‌های رادیویی به تنهایی برای توصیف خود موج شوک کافی نبودند - رصدخانه پرتو ایکس XMM-Newton مدتی را صرف تمرکز روی آبل 3667 کرد.

image 2 1

دکتر دو گاسپرین گفت، نتایج همه آن مشاهدات، درک بهتری از فیزیک ادغام این خوشه‌های کهکشانی است، که «بسیار پیچیده‌تر از آنچه ما در ابتدا فکر می‌کردیم» بودند. امواج ضربه‌ای خود مانند «رشته‌هایی هستند که محل خطوط میدان مغناطیسی غول‌پیکر را ردیابی می‌کنند». آنچه از تصاویر مشخص است این است که، حتی زمانی که دانشمندان صرفاً به دنبال برخوردهای بزرگ هستند، تصاویر رادیویی حاصل ممکن است به خودی خود حیرت انگیز باشند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ