کشف ساختار اسرارآمیز زمین توسط دانشمندان

محققان، جزئی از ساختارهای اسرارآمیز موجود بین گوشته و هسته زمین را کشف کرده اند

تیمی از محققان بین‌المللی، از جمله دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا (ANU)، از هزاران امواج لرزه‌ای با مدل‌سازی کامپیوتری برای بررسی مناطق با سرعت بسیار پایین (ULVZs) لایه ای در زیر دریای مرجانی بین استرالیا و نیوزلند استفاده کردند. این منطقه به دلیل فراوانی زیاد زمین لرزه ها و امواج لرزه ای که این رویدادها منتشر می کنند، انتخاب شده است.
ULVZها در پایین گوشته سیاره و بالای هسته بیرونی فلز مایع آن قرار دارند و به قدری نازک هستند که معمولاً برای تصویربرداری توموگرافی {نوعی تصویربرداری سه‌بعدی است. در برش‌نگاری، تصویری که به دست می‌آید} قابل مشاهده نیستند. برای دهه ها، دانشمندان حدس می زدند که آنها بقایای فرآیندهای خشونت آمیزی هستند که زمین اولیه را شکل داده است.

Earth Core Structure 777x518

مناطق بسیار کم سرعت بین هسته بیرونی و گوشته پایینی زمین قرار دارند.

پروفسور Hrvoje Tkalčić از ANU، گفت: یافته‌های این تیم تایید می‌کند که مواد شیمیایی، سنگ‌ها و لایه‌هایی که ULVZs را تشکیل می‌دهند تا حد زیادی برای میلیاردها سال و روزهای اولیه شکل‌گیری این سیاره بدون تغییر باقی مانده‌اند.
"برای مدت طولانی هیچ کس واقعاً نمی دانست این ULVZ های اسرارآمیز از چه چیزی تشکیل شده اند. اکنون، اما محققان واضح ترین تصویر را ایجاد کرده اند، پروفسور Tkalčić گفت: با استفاده از پیشرفت‌های لرزه‌شناسی و ژئوفیزیک ریاضی که در ANU انجام شده است، نشان داده‌ایم که ULVZ از لایه‌هایی تشکیل شده است.
در طی میلیاردها سال شکل‌گیری و تغییر شکل زمین، این مناطق نزدیک به هسته سیاره قرار گرفته‌اند، اما تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده‌اند.این مانند یک تخم‌مرغ در کیک است که با بقیه مواد مخلوط نمی‌شود، اما علی‌رغم مخلوط شدن مداوم اطراف آن، مانند سفیده تخم‌مرغ باقی می‌ماند.
این یک پیشرفت واقعاً مهم است زیرا دانشمندان نه تنها سرنخی از چگونگی شکل‌گیری زمین اولیه کشف کرده‌اند، بلکه تأیید کرده‌اند که ULVZها توده‌هایی از بقایای این فرآیند هستند که تقریباً مشابه میلیاردها سال پیش هستند.
به گفته دکتر پاچهای، شگفت انگیزترین یافته در این مطالعه این است که ULVZ ها از مواد بسیار متنوع تری نسبت به آنچه که تصور می شد ساخته شده اند. و همچنین ULVZ ها همگن نیستند، اما دارای تغییرات ساختاری و ترکیبی قوی در داخل آنها وجود دارد این نوع ULVZ ها را می توان با ناهمگنی های شیمیایی ایجاد شده در همان ابتدای تاریخ زمین توضیح داد و اینکه آنها هنوز پس از 4.5 میلیارد سال همرفت{ انتقال گرما توسط حرکت توده مولکول‌ها در سیالات، از قبیل گازها و مایعات} گوشته به خوبی مخلوط نشده اند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ