سیاره فراخورشیدی جدیدی با نصف جرم مشتری

یک تیم بین المللی از اخترشناسان از کشف یک دنیای بیگانه جدید به جرم زیر مشتری(کمتر از جرم مشتری) که به دور یک ستاره کوتوله M می چرخد، خبر دادند.

سیاره فراخورشیدی تازه یافت شده با نام OGLE-2014-BLG-0319Lb، تقریباً نصف مشتری جرم دارد. جزئیات این کشف در مقاله‌ای که در 30 دسامبر(9دي) در arXiv منتشر شد، ارائه شده است.

OGLE 2014 BLG 0319Lb

کشف رویداد میکرولنزینگ(میکرولنزینگ فرایندی است که اجسام نجومی نسبتاً کوچک و کم جرم موجب افزایش اندکی در روشنایی یک شیء دورتر می‌شوند.) با نام OGLE-2014-BLG-0319 در تاریخ 21 مارس(1 فروردين) 2014 توسط گروه آزمایش لنز گرانشی نوری (OGLE ) اعلام شد. این رویداد همچنین توسط تیم مشاهده ‌های میکرولنز(یک لنز بسیار کوچک می باشد) در اخترفیزیک MOAشناسایی شد و به اسم MOA-2014-BLG-171 نامگذاری شد.
اخیراً گروهی از اخترشناسان به رهبری شوتا میازاکی از دانشگاه اوزاکا در ژاپن، این رویداد میکرولنزینگ را تجزیه و تحلیل کرده‌اند که در پیرو همین بررسی ها سیگنالی را شناسایی کردند که وجود یک شی سیاره‌ای را نشان می‌دهد. به طور کلی، سیگنال‌های سیاره‌ای در رویدادهای میکرولنزینگ به صورت انحرافات غیرعادی کوتاه مدت، از منحنی‌های نور تک عدسی معمولی ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات، این انحرافات باعث ایجاد یک مشکل انحطاط(نابودشدن) می شود که در آن چندین تفسیر مدل برای یک ناهنجاری امکان پذیر است.
محققان در این مطالعه نوشتند: «در این مقاله، ما یک رویداد میکرولنزینگ OGLE-2014-BLG-0319 را تجزیه و تحلیل می‌کنیم که سه تفسیر سیاره‌ای از نسبت‌های جرمی مختلف را ارائه می‌کند.»
در مجموع، با تجزیه و تحلیل سه مدل مختلف، تیم دریافتند که جرم سیاره تازه کشف شده حدود 0.49 جرم مشتری است و به دور میزبان خود در فاصله 3.49 واحد نجومی از آن می چرخد. همچنین ستاره مادر به احتمال زیاد یک کوتوله M با جرم حدود 0.47 جرم خورشید ست. این منظومه در نزدیکی برآمدگی کهکشانی قرار دارد و تقریباً ۲۵۲۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.
مشاهدات با وضوح زاویه‌ای بالا در آینده ممکن است، بتواند ویژگی‌های دنیای فراخورشیدی جدید و میزبان آن را روشن کند. محققان خاطرنشان کردند که ممکن است چندین سال دیگر بگذرد، تا بتوان موقعیت لنز را مشخص کرد و قانون لنز (یکی از قوانین مهم در الکترومغناطیس )را تشخیص داد.
نویسندگان مقاله اضافه کردند، مطالعات آنها بر مشکل انحطاط زمانی که نوبت به کشف سیارات فراخورشیدی جدید با بررسی رویدادهای میکرولنزینگ می‌رسد، تأکید می‌کند. و همچنین به این نتیجه رسیدند که این مشکل برای رویدادهای با مقیاس زمانی کوتاه رایج تر است ، بنابراین ممکن است تأثیرات زیادی بر تخمین فرکانس چنین سیاراتی داشته باشد.
بر اساس اثر لنز گرانشی یا عدسی گرانشی (پدیده ای است که در آن جسمی حاوی جرم زیادی (به عنوان مثال ستاره ها) فضای اطراف خود را خم می کنند) ، روش میکرولنزینگ عمدتاً برای تشخیص اجرام سیاره‌ای و جرم ستاره‌ای بدون توجه به نوری که از خود ساطع می‌کنند، استفاده می‌شود. بنابراین این روش به جرم اجرام حساس است، نه درخشندگی آنها، و همین امر به اخترشناسان اجازه می دهد اجسامی را که نور کمی ساطع می کنند، مورد مطالعه قرار دهند.
هرچند این روش بعید به نظر می رسد در رویدادهای مقیاس زمانی کوتاه تر، که بیشتر به دلیل اجرام کم جرم مانند کوتوله های قهوه ای یا سیارات شناور آزاد هستند، موفقیت آمیز باشد. بنابراین، برای تخمین عملکرد نسبت جرمی، باید به مطالعات دقیقی پرداخت. و در نهایت به گفته اخترشناسان سیاره های فراخورشیدی انبوهی وجود دارند، که تنها با میکرولنزینگ امکان کاوش آن می باشد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ