تصویر جذاب از سحابی فروسرخ توسط تلسکوپ جیمنی

سحابی مادون قرمز(فروسرخ) آفتاب‌پرست(Chamaeleon Infrared Nebula)  جریان خروجی گازی است که در نزدیکترین مناطق ستاره ساز کهکشان راه شیری قرار دارد.

سحابی فروسرخ آفتاب پرست در کنار ابر تیره آفتاب‌پرست ۱ و آفتاب‌پرست ۲ و ۳ قرار دارد. این سه ابر تاریک در مجموع به عنوان مجتمع آفتاب پرست شناخته می شوند، که منطقه بزرگی برای تشکیل ستاره ها هستند و ستاره جوان با جرم کم (جرمی کمتر از خورشید) که سحابی را نیرو می‌دهد، توسط یک نوار عمودی تیره، جریان‌های گازی به سمت بیرون را منتشر می کند که از این طریق میان ابر بین‌ستاره‌ای (میان ستاره ای) تونلی تشکیل می دهد، نور مادون قرمز(فروسرخی) ستاره، از دیواره‌های این تونل عبور کرده و منعکس می‌شود، و اینگونه ظاهری زیبا از سحابی(سحابی بازتابی) ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است بدانید سحابی‌های بازتابی نور ستاره یا ستارگان نزدیک به خود را منعکس می‌کنند.

gemini south telescope

ستاره‌شناسان در این زمینه میگویند: که نوار تیره رنگ در مرکز سحابی آفتاب‌پرست، یک قرص پیراستاره‌ای (دور ستاره ای)است، که معمولا توده‌ای از گاز و غبار را به شکل حلقه یا دیسک، حول محور یک ستاره به چرخش در می آورد. . قرص‌های دور ستاره‌ای(پیراستاره ای) معمولاً با ستارگان جوان مرتبط هستند، و مواد لازم برای ساختن سیارات را فراهم می‌کنند..
پس زمینه آبی سحابی در تصویر بالا، نوری است که از ستاره ای نزدیک خارج از تصویر، منعکس شده است، همچنین در مرکز این سحابی (در مرکز تصویر) "موتور سحابی" پنهان شده است
تصویر این سحابی توسط تلسکوپ جیمنی(Gemini)که توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده تامین می شود، واقع در بالای سرو پاچون در شیلی، بخشی از رصدخانه بین المللی جیمنی، گرفته شده است.
تلسکوپ جیمنی به دلیل میدان دید عالی که دارا است، میتواند کل سحابی را به تصویر بکشد، و به دلیل توانایی در گرفتن انتشار گاز یونیزه‌شده سحابی، ابزار عالی برای انجام اینگونه مشاهدات می باشد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ