كشف دو كهكشان جديد

ستاره شناسان دو کهکشان جدید را در پشت پرده غبار "پنهان شده" پیدا کردند.

یافته های جدید نشان می دهد که کهکشان ها در جهان اولیه بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد وجود داشته است.
رازهایی که در گوشه و کنار جهان به دام افتاده اند بسیار هیجان انگیزتر از آن هستند که هرکسی تصورش را بکند. هر روز و ماه که می گذرد، ستاره شناسان معماهای جدیدی پیدا می کنند و آن ها را در مواردی که به همان اندازه گیج کننده و در عین حال لذت بخش هستند حل می کنند. گاهی اخترشناسان چیزهایی را در جایی می یابند که اصلاً انتظار ندارند. و این دقیقاً همان چیزی است که با گروهی از ستاره شناسان به دنبال نمونه ساده ای از کهکشان های دور افتاده است. آنها با استفاده از امواج رادیویی، دو کهکشان نامرئی را کشف کردند که در پشت پرده ای از غبار در نزدیکی طلوع جهان پنهان شده بودند. این پرده غبار تاکنون کهکشان ها را از دید آنها پنهان می کرد. کهکشان‌ها REBELS-12-2 و REBELS-29-2 نام‌گذاری شده‌اند و از دورترین کهکشان‌های شناخته شده هستند.

کهکشان ۱ min

اگرچه نور آنها 13 میلیارد سال سفر کرده است تا به زمین برسد، کهکشان ها در واقع بسیار دورتر از آنچه اکنون هستند - 29 میلیارد سال نوری از ما دورتر هستند. این به این دلیل است که جهان به طور مداوم در حال انبساط است. ستاره شناسان از آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما (ALMA) استفاده کردند که امواج رادیویی را می گیرد.
محققان جزئیات کشف خود را در مقاله ای که در ژورنال نیچر منتشر شده است، بیان کرده اند. این مطالعه نشان می‌دهد که کهکشان‌ها در جهان اولیه بسیار بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد وجود داشته است و سؤالات جدیدی را در مورد درک ما از جهان ایجاد می‌کند. اخترشناسان محاسبه کرده‌اند که 10 تا 20 درصد کهکشان‌های کیهان اولیه ممکن است در پشت ابرهای غبار پنهان شده باشند و در انتظار کشف شدن روزی باشند.
اخترشناسان معمولاً از تلسکوپ فضایی هابل برای مطالعه اسرار کیهانی استفاده می کنند. اگرچه هابل بدون مانع ترین دید از کیهان را دارد، اما هابل نمی تواند همه چیز را ببیند، زیرا آسمان را عمدتاً در طول موج های فرابنفش و مرئی نور تماشا می کند. بنابراین این گروه از اخترشناسان از تلسکوپ ALMA استفاده کردند که در طول موج های 0.32 میلی متر تا 3.6 میلی متر کار می کند.
پاسکال اوش، نویسنده این مطالعه، گفت که آنها با ALMA به گروهی از کهکشان‌های بسیار دور نگاه می‌کردند و سپس متوجه شدند که دو تا از آن‌ها همسایه‌ای داشتند که انتظار نمی‌رفت «اصلاً در آنجا باشد». هر دوی این کهکشان‌های همسایه با گرد و غبار احاطه شده بودند که برخی از نور آنها را مسدود می‌کرد و هابل نمی‌توانست آنها را ببیند.
اخترشناسان اکنون منتظر هستند تا ابزارهای قدرتمندتری در فضا قرار داده شوند تا کار آنها به جلو برود. یکی از این ابزارهای برقی تلسکوپ فضایی جیمز وب است که در تصویربرداری مادون قرمز از کیهان تخصص خواهد داشت. قرار است تا پایان سال جاری میلادی، احتمالاً در 22 دسامبر(1دي)، عرضه شود.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ