301 سياره جديد فراخورشیدی كشف شد

داده‌های کپلر ناسا به لطف یادگیری ماشینی، 301 سیاره را اضافه می‌کند.لازم به ذکر هیچ یک از 301 سیاره تازه کشف شده دارای شرایط زندگی مانند زمین نیستند.

روش‌های یادگیری ماشینی (Ml)نه تنها تکمیل کننده فناوری موجود هستند، بلکه تحقیقات علمی را نیز به جلوتر می‌برند. اکنون، یک روش یادگیری عمیق جدید، 301 سیاره فراخورشیدی را به مجموع آمار اضافه کرده است. این سیاره ها به 4569 سیاره ای که قبلاً تأیید شده بودند اضافه شدند، که به دور چندین ستاره می چرخند. این اضافات با کمک یک روش عصبی عمیق به نام ExoMiner که برای ابررایانه Pleiades ناسا برای شناسایی سیارات جدید کار می کند، ایجاد شده است.
پس از تغذیه با داده های کافی، ExoMiner وظیفه تمایز بین سیارات واقعی و "مثبت های کاذب" را یاد می گیرد. این بر اساس آزمایش‌ها و ویژگی‌های مختلفی طراحی شده است که متخصصان انسانی برای شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی از آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین با یک پایگاه داده از سیارات تایید شده و موارد مثبت کاذب تغذیه می شود.

sayare310

در مقاله ای که در ژورنال اخترفیزیکی منتشر شده است، تیم مرکز تحقیقات ایمز در دره سیلیکون کالیفرنیا نشان می دهد که چگونه ExoMiner با استفاده از داده های موجود در بایگانی کپلر ناسا، 301 سیاره را کشف کرد.
یک سیاره زمانی تأیید می‌شود که تکنیک‌های رصدی مختلف ویژگی‌هایی را آشکار می‌کند که فقط توسط یک سیاره قابل توضیح است. به این معنی که بر اساس داده‌ها چقدر احتمال یا بعید است که یک جرم، سیاره باشد. در مقاله‌ای که برای انتشار در مجله Astrophysical پذیرفته شده است، تیم ایمز نشان می‌دهد که چگونه میتوان ۳۰۱ سیاره را با استفاده از داده‌های موجود از سیارات احتمالی تشخیص داد. گفتنی است که همه ۳۰۱ این سیاره فراخورشیدی تایید شده توسط این ماشین شناسایی شدند.

جان جنکینز، دانشمند سیاره فراخورشیدی در مرکز تحقیقات ایمز، گفت: "برخلاف سایر برنامه های یادگیری ماشینی کشف سیارات فراخورشیدی، ExoMiner یک جعبه سیاه نیست هیچ رمز و رازی در مورد اینکه چرا تصمیم می گیرد چیزی یک سیاره است یا نه" وجود ندارد. ExoMiner در مورد داده ها شفاف است، که یک سیاره را تایید یا رد می کند. یک سیاره با استفاده از ویژگی‌های قابل شناسایی تأیید می‌شود و سپس با استفاده از آمار تأیید می‌شود. هیچ یک از 301 سیاره تازه کشف شده دارای شرایط زندگی مانند زمین نیستند.
حامد ولی زادگان، سرپرست پروژه ExoMiner و مدیر یادگیری ماشین، گفت: "ExoMiner بسیار دقیق است و از جهاتی قابل اعتمادتر از طبقه‌بندی‌کننده‌های ماشین موجود و متخصصان انسانی است که قرار است از آن تقلید کند، زیرا سوگیری‌هایی که با برچسب‌گذاری انسانی همراه است.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ