بارش شهابی لئونید در 17 نوامبر( 26 آبان) به اوج خود می رسد

لئونیدها معمولاً بارش های شهابی را در فواصل زمانی ایجاد می کنند، اگرچه در سال جاری چنین رخدادی انتظار نمی رود.

و اما کی، کجا این بارش را تماشا کنیم
بارش شهابی لئونید از 6 نوامبر (15 آبان) آغاز شده است، اما قرار است در حدود 17 نوامبر(26 آبان) به اوج خود برسد. به نظر می رسد لئونیدها از صورت فلکی شیر منشا سرچشمه ميگيرد. لئونیدها که به عنوان یک بارش شهابی بزرگ در نظر گرفته می‌شوند، به بهترین وجه از یک مکان تاریک دیده می‌شوند، اما نور یک ماه غول‌پیکر در حال افزایش ممکن است تداخل کند. معمولاً در شرایط کاملاً تاریک، در مناطق روستایی که آسمان عمدتاً صاف است، در مدت یک ساعت در اوج بارش لئونید، 10 تا 15 شهاب دیده می‌شود.
اما امسال این رقم به احتمال زیاد تک رقمی خواهد بود. لئونیدها معمولاً دارای برخی از سریع ترین شهاب ها هستند که می توانند با سرعت 71 کیلومتر در ثانیه حرکت کنند.

meteor shower stock unsplash 1636527541383

اما امسال این رقم به احتمال زیاد تک رقمی خواهد بود. لئونیدها معمولاً دارای برخی از سریع ترین شهاب ها هستند که می توانند با سرعت 71 کیلومتر در ثانیه حرکت کنند.
بارش شهابی لئونید را چه زمانی، کجا باید تماشا کرد؟
به گفته EarthSky، بهترین زمان برای مشاهده رگبار، درست قبل از طلوع صبح پس از غروب ماه است. اگر می توانید، به خارج از شهر بروید و به مکانی بروید که در آن نورهای شهر ستاره ها را غرق نکنند و در تاریک ترین حالت خود قرار دارند تا بتوانید بهترین منظره را از دوش بگیرید.
در زمان بارش شهابی لئونید به کجا نگاه کنیم؟
شهاب‌ها در بارندگی‌های سالانه نام خود را بر اساس منشأ خود، نقطه‌ای که به نظر می‌رسد از آن تابش می‌کنند، می‌گیرند. شهاب‌های لئونید در تمام نقاط آسمان ظاهر می‌شوند.
باران لئونید به دلیل ایجاد طوفان های شهاب سنگی پس از یک بازه زمانی معین شناخته شده است. اما دانشمندان امسال انتظار چنین اتفاقی را ندارند. باران زمانی که بیش از 1000 شهاب در ساعت ببیند طوفان نامیده می شود. لئونیدها از سال 1833 معمولاً هر 33 سال یک طوفان ایجاد می کنند، اما قطعی نیست.
به گفته ناسا، برای لذت بردن از نمایش آسمانی ستارگان در حال بارش می‌توانید؛
از آلودگی نوری شهر دور شوید و مکانی را بیابید که دید واضح و بدون ابری از آسمان شب داشته باشد. صبور باشید و حداقل برای 30 دقیقه تماشا کنید. بر روی یک صندلی دراز بکشید وبا خیال راحت تر به آسمان شب نگاه کنید.(از نظر مترجم کاملا رمانتیک)لباس مناسب برای دمای سرد شب بپوشید، به این معنی که ژاکت، دستکش و پتو را همراه خود داشته باشید.


های فن تک امیدوار است در ایران نیز این باران شهابی برای دوستداران نجوم نمایان شود.


چاپ