بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به نام جیمز وب(ویدئو)

قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهانی به نام جیمز وب در یک اتاق تمیز در پایگاه گویان باز میشود تا برای ماموریتش آماده شود.

بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان، تلسکوپ فضایی جیمز وب، به زودی برای مطالعه شگفتی های کیهان و شناسایی سیارات فراخورشیدی قابل سکونت به فضا پرتاب می شود. اما قبل از پرتاب، آماده سازی های زیادی لازم است، پیرو همین موضوع ویدیوی جدیدی از آژانس فضایی اروپا (ESA) منتشر شده است، که نمایش میدهد تلسکوپ از جعبه حمل خود خارج میشود.
ماه گذشته، تلسکوپ جیمز وب در کالیفرنیا بسته بندی شد و از طریق کانال پاناما به گویان فرانسه در آمریکای جنوبی حمل شد، و از آنجا در ماه آینده راه اندازی خواهد شد. اما بستن یک تلسکوپ ظریف به این بزرگی کار ساده‌ای نیست، بنابراین باید به دقت در یک جعبه مخصوص جایگذاری شو تا در سفر ایمن بماند.

4A18fK 0cpmLNtm00

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از ورود به بندر پاریاکابو در گویان فرانسه در 12 اکتبر 2021(20مهر) به بندر فضایی اروپا منتقل شد و در اتاق تمیز باز شد. آژانس فضایی اروپا (ESA) می نویسد: «اکنون این موشک برای پرتاب خود با موشک آریان 5 در ماه دسامبر آماده می شود.»
اگرچه این تلسکوپ تنها شش تن وزن دارد، اما در صورت تا شدن بیش از 10.5 متر ارتفاع و تقریبا 4.5 متر عرض دارد. این در حالت تاشو در یک کانتینر به طول 30 متر حمل می شود، که با تجهیزات کمکی بیش از 70 تن وزن داشت.
پس از رسیدن ایمن تلسکوپ فضایی جیمز وب به مقصد با یک تراکتور بار سنگین، تلسکوپ باید در اتاق تمیز در بندر فضایی اروپا باز می‌شد.
اتاق تمیز یک محیط با دقت کنترل شده است که گرد و غبار و کثیفی را دور نگه می دارد تا از آلوده شدن هر قسمتی از تلسکوپ جلوگیری شود. برای ورود به اتاق تمیز، مهندسان باید از یک سری لابی عبور کنند تا هرگونه گردوغبار را از کفش، مو و پوست خود پاک کنند و لباس‌های استریل بپوشند. همه اینها برای اطمینان از این است که هیچ ذره ای از غبار روی تلسکوپ باقی نماند که پس از پرتاب، مانع عملکرد آن شود.
در اتاق تمیز، پوشش بیرونی برداشته می‌شود و تلسکوپ با دقت بالا کشیده می‌شود و کاملاً بسته‌بندی می‌شود. این تلسکوپ بر روی مکانیزمی به نام فیکسچر رول اور قرار می گیرد که به تلسکوپ اجازه می دهد تا در انتهای خود بالا رفته و عمودی بایستد، در همان موقعیتی که برای پرتاب آن در 18 دسامبر(27آذر) در موشک قرار می گیرد.


های فن تک شما را به تماشای ویدئوی «جعبه‌گشایی» از تلسکوپ فضایی جیمز وب در پایگاه فضایی گویان دعوت میکند.

 


چاپ