ستاره شناسان از کهکشان راه شیری خبر دادند

ستاره شناسان میگویند رسیدن به این سیاره 28 میلیون سال نوری طول می کشد هر سال نوری معادل 37 هزار سال است .

سیاره فراخورشیدی بالقوه که M51-ULS-1b نام دارد، در فاصله 28 میلیون سال نوری از ما در کهکشان مارپیچی مسیه M51، که به نام کهکشان گرداب نیز شناخته می شود، قرار دارد. این کشف می تواند فقط نوک کوه یخ باشد و بسیاری از سیارات فراخورشیدی دیگر را در خارج از کهکشان راه شیری آشکار کند.
اخترفیزیکدان روزان دی استفانو، در مرکز اخترفیزیک هاروارداسمیتسونین که رهبری مطالعه ای را برای یافتن این شیء انجام داد، در بیانیه ای گفت:« ما در تلاش هستیم تا عرصه جدیدی را برای یافتن جهان های دیگر بگشاییم.»
برای این مطالعه، اخترشناسان از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا و تلسکوپ فضایی XMM نیوتن آژانس فضایی اروپا برای مشاهده سه کهکشان فراتر از راه شیری استفاده کردند. در مجموع، آنها به 55 سیستم مختلف در M-51، کهکشان گرداب، 64 سیستم در مسیه 101 M101، یا "کهکشان چرخ دنده" و 119 سیستم در مسیه 104، یا "کهکشان سامبررو" نگاه کردند.
این تیم با استفاده از گذرگاه‌ها، شیء را در M-51 مشاهده کردند، که زمانی اتفاق می‌افتد که یک جسم از مقابل یک ستاره عبور می‌کند یا می‌گذرد. وقتی این کار را انجام می دهد، مقداری از نور ستاره را مسدود می کند و یک کم نوری مختصر ایجاد می کند. پیش از این، دانشمندان از این روش برای کشف هزاران سیاره فراخورشیدی یا سیاره خارج از منظومه شمسی (اما هنوز در کهکشان ما) استفاده کرده بودند.
اولین سیاره فراخورشیدی کشف شده در سال 1992 بود و از آن زمان تاکنون، بیشتر سیارات فراخورشیدی کشف شده کمتر از 3000 سال نوری از زمین فاصله داشته اند.
اما M51-ULS-1b که در فاصله 28 میلیون سال نوری از ما می چرخد، اولین سیاره فراخورشیدی خواهد بود که در کهکشان دیگری پیدا شده است.
دی استفانو گفت: «ما در تلاش هستیم تا با جستجوی سیاره های نامزد در طول موج های اشعه ایکس، عرصه جدیدی را برای یافتن جهان های دیگر باز کنیم، استراتژی ای که کشف آنها را در کهکشان های دیگر ممکن می سازد.»
آنها سیاره فراخورشیدی احتمالی را در کهکشان گرداب در یک منظومه دوتایی یافتند که به دور دو جرم بزرگ می چرخد: یا یک ستاره نوترونی یا یک سیاهچاله که به دور یک ستاره همراه پرجرم می چرخد.

940997

ترانزیت آنها در مجموع حدود سه ساعت به طول انجامید و تشعشعات پرتو ایکس تا حد صفر کاهش یافت. این به آنها کمک کرد تا دریابند که این جرم احتمالاً تقریباً به اندازه زحل است و به دور ستاره نوترونی (یا یک سیاهچاله) در فاصله ای دو برابر فاصله زحل از خورشید ما می چرخد.
با این حال، این جسم تا 70 سال دیگر از مقابل ستاره خود عبور نخواهد کرد، بنابراین زمان زیادی طول خواهد کشید تا دانشمندان بتوانند دوباره این رصد را انجام دهند.