سهل انگاری اسپیس ایکس منجر به کما رفتن یک کارگر شد!

سهل انگاری اسپیس ایکس در مراحل آزمایش موتورهای رپتور، بار دیگر حادثه آفرید!

اسپیس ایکس ایمنی

شرکت اسپیس ایکس متعلق به میلیاردر معروف ایلان ماسک با شکایت جدیدی از سوی خانواده یکی از کارگران بخش فنی مواجه شد. همسر این کارگر که به مدت دو سال در کما به سر می برد، با وکالت از همسر این شکایت را مطرح کرد. براساس مدارک موجود در این پرونده، اتفاقی که در حین آزمایش موتور های رپتور در 18 ژانویه سال 2022 رخ داده بود باعث آسیب این کارگر از ناحیه جمجمه گردید. طبق تحقیقات رویترز تا این لحظه حداقل 600 جراحت در محیط کار که هیچوقت ثبت نشده است، رخ داد. آسیب هایی مانند له شدن دست و پا، قطع عضو، برق گرفتگی، جراحت هایی در ناحیه سر و چشم یا حتی یک مورد مرگ!!

یدی کابادا همسر این کارگر هفته گذشته به نمایندگی از شوهرش این شکایت را در دادگاه ایالتی شهر لس آنجلس از ایالت کالیفرنیا مطرح کرد. این شکایت تا قبل از این در هیچ جایی گزارش نشد. با فاش شدن این خبر اسپیس ایکس به سئوالات یرامون پرونده پاسخی نداد و وکیل خوانده هم از اظهار نظر در مورد جریان رسیدگی پرونده خودداری کرد. اما با این حال، طبق اطلاعات کارکنان شرکت کابادا حین آزمایش تست فشار بر اثر شکستگی موتور رپتور V2 دچار جراحت شد. به نظر می رسد وقتی موتور رپتور منجر می شود قطعه شکسته شده به جمجمه این کارگر بخت بر گشته اصابت می کند و آن را می شکند.

کارمندان سابق SpaceX که بارها شاهد چنین حادثه هایی در محل آزمایش بودند گفتند که این اتفاق براثر مشکلات سیستماتیک در اسپیس ایکس رخ می دهد. بارها مدیران ارشد پایگاه هاثورن در مورد خطرات ناشی از توسعه سریع موتور، آموزش ناکافی کارکنان و آزمایش قطعات معیوب به معاونین شرکت هشدار داده بودند. طبق ادعای کارکنان قسمتی از رپتور که با سر کارگر برخورد کرد نقصی داشت که قبل از انجام تست فشار شناسایی شده بود اما، هیچ اقدامی برای برطرف شدن آن صورت نگرفت.

هنوز شرکت میلیاردر معروف نسبت به گزارش فاش شده رویترز در مورد جراحت این کارگر اظهار نظری نکرد. حتی اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده(FAA) که تا این تاریخ مبلغی بالغ بر 11.8 میلیارد دلار به شرکت خصوصی فضایی ماسک پرداخت کرده است، در مورد این شکایت اظهار نظری نکرد. براساس برنامه ریزی های انجام شده موتورهای رپتور باید نیروی رانش استارشیپ اسپیس ایکس را برای پرتاب به فضا تامین کنند. فضاپیمای فوق سنگین استارشیپ برای ارسال ماهواره ها و فضانوردان به فضا طراحی شده است. ناسا هم قصد دارد تا پایان این دهه از این موشک در ماموریت بازگشت به ماه( آرتمیس3) استفاده کند.


چاپ