فرود موفقیت آمیز ماهنورد ژاپنی SLIM در سطح ماه!

ماهنورد ژاپنی SLIM بلاخره موفق شد به سلامت روی سطح ماه فرود بیاید.

ماهنورد ژاپنی SLIM

ژاپن پنجمین کشوری است که توانسته ماهنورد خود را روی سطح ماه فرود بیاورد. اما به علت مشکلات فنی این مامورین دوام زیادی نخواهد داشت. آژانس فضایی ژاپن (JAXA) با اعلام این خبر گفت این کاوشگر به علت مشکلاتی که در سلول های خورشیدی آن به وجود آمد قادر به تولید برق نیست! در حال حاضر SLIM فقط برای چند ساعت شارژ دارد و بعد از پایان آن برای همیشه خاموش خواهد شد.

JAXA در کنفرانس خبری امروز اعلام کرد:"ماهنورد ما توانست یک فرود نرم روی سطح ماه انجام دهد. بعد از فرود SLIM توانست با زمین ارتباط برقرار کند و دستورات لازم را دریافت کند. اما میزان شارژ باتری آن کم است و معلوم نیست سلول های خورشیدی آن به چه علتی از کار افتاده اند! احتمال دارد پنل ها در جهت تابش نور خورشید به خوبی قرار نگرفته باشند بنابراین، شاید با تغییر زاویه تابش خورشید باتری آن بتواند دوباره شارژ شود. ما به زمان بیشتری بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم دقیقا چه اتفاقی در ماهنورد رخ داده است."

فضاپیمای SLIM را دو مریخ نورد LEV-1 و LEV-2 تا ماه همراهی کردند. آنها توانستند طبق برنامه قبل از فرود SLIM ، از آن با موفقیت جدا شوند. JAXA پس از فرود موفقیت‌آمیز SLIM تمام تمرکز خود را روی زمان عملیاتی باقی مانده آن گذاشته است. SLIM، که به دلیل فناوری فرود دقیق خود به «تک تیرانداز ماه» هم معروف است، قرار بود در فاصله 100 متری از دهانه شیولی فرود بیاید. هر چند زمان ماموریت این ماهنورد کوتاه است اما باز هم یک شاهکار بزرگ در اکتشافات فضایی محسوب می شود. تا امروز به غیر از ژاپن فقط چهار کشور دیگر توانستند روی سطح ماه فرود بیایند: ایالات متحده، چین، هند و روسیه. قبل از کاوشگر ژاپنی، ماهنورد Peregrine ایالات متحده در تاریخ 8 ژانویه به ماه پرتاب شد. Peregrine توانست خود را به مدار ماه برساند ولی به علت نشت نشت مخزن سوخت شانسی برای فرود نرم در سطح قمر زمین نداشت. بنابراین شرکت سازنده آن(Astrobotic) تصمیم گرفت Peregrine را به زمین برگرداند. Astrobotic شب گذشته به صورت رسمی اعلام کرد این ماهنورد در اثر برخورد با جو زمین سوخته و بقایای آن در اقیانوس آرام جنوبی سقوط کرده است.

مأموریت SLIM در 6 سپتامبر 2023 با پرتاب موشک H2A از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن آغاز شد. هدف اصلی از انجام اینماموریت بررسی دهانه شیولی در سمت نزدیک ماه بود. این دهانه حدود 300 متر قطر دارد و در منطقه‌ای به نام Mare Nectaris واقع شده است. SLIM برای جمع‌آوری نمونه های علمی در دهانه شیولی مانند ترکیب شیمیایی سنگ‌ها و خاک‌ها، ساختار زمین‌شناسی و تاریخچه آن ساخته شد. در مجموع، SLIM به مدت 100 روز در سطح ماه فعالیت کرد و در این مدت توانست داده‌های علمی ارزشمندی جمع‌آوری کند. این داده‌ها به دانشمندان کمک می کند تا درک بهتری از تاریخ و تکامل ماه داشته باشند.
فرودگر ژاپنی به فناوری های پیشرفته ای مجهز بود که عبارتند از:

• سیستم فرود دقیق: سیستم فرود دقیقی به آن امکان می‌داد در فاصله 100 متری هدف خود یعنی دهانه شیولی، فرود بیاید. این سیستم از چندین سنسور و دوربین استفاده می‌کرد تا موقعیت و سرعت فضاپیما را در طول فرود کنترل کند.

• سیستم ارتباطی: از سیستم ارتباطی ماهواره‌ای برای برقرای ارتباط با زمین استفاده می کرد. این سیستم به SLIM امکان می‌داد داده‌های علمی را جمع‌آوری کند و دستورالعمل‌های جدیدی از زمین دریافت کند.

• ابزارهای علمی علمی: مجهز به طیف گسترده‌ای از ابزارهای علمی بود که برای جمع‌آوری داده‌های علمی در مورد دهانه شیولی طراحی شده بودند. داده های با کمک سه ابزار مهم جمع آوری می شدند که عبارتند از:

o یک طیف‌سنج فروسرخ برای تعیین ترکیب شیمیایی سنگ‌ها و خاک‌ها
o یک مغناطوم‌سنج که برای بررسی میدان مغناطیسی ماه
o یک دوربین برای ثبت تصاویر از سطح ماه


چاپ