کاوشگر ژاپن در آستانه فرود تاریخی به ماه !

ژاپن با فرود کاوشگر جدید به ماه پس از ایالات متحده، روسیه، چین و هند پنجمین کشوری خواهد بود که به این موفقیت دست پیدا می کند.

کاوشگر ژاپنی

آژانس فضایی ژاپن(JAXA) در بیانیه رسمی روز دوشنبه اعلام کرد:" کاوشگر SLIM امروز با موفقیت وارد مدار ماه شد. همه چیز طبق برنامه پیش می رود و هیچ چیز غیرعادی در مورد شرایط کاوشگر رخ نداده است. به احتمال زیاد کاوشگر حدود ساعت 12:00 صبح 20 ژانویه به وقت ژاپن روی سطح ماه فرود می آید. عملیات فرود 20 دقیقه طول می کشد. "
موشک H-IIA به همراه فرودگر بلاخره بعد از سه بار به تعویق افتادن زمان پرتاب، در سپتامبر سال جاری از جزیره جنوبی تانگاشیما زمین را به مقصد ماه ترک کرد. آژانس علت به تعویق افتادن پرتاب فرودگر را شرایط بد آب و هوایی اعلام کرد.

فرودگر هوشمند SLIM به "تک تیرانداز ماه" شهرت دارد زیرا، برای فرود در فاصله 100 متری (328 فوت) از یک هدف خاص بر روی سطح ماه طراحی شده است. JAXA در این ماه گفت که این ماموریت یک فرود بی‌سابقه با دقت بالا بر روی ماه خواهد بود. فرودگر مجهز به یک کاوشگر کروی شکل است که توسط یک شرکت اسباب بازی ساخته شد.

این توپ که کمی بزرگتر از یک توپ تنیس است، می تواند شکل خود را برای حرکت روی سطح ماه تغییر دهد. در مقایسه با کاوشگرهای قبلی که "چند یا بیش از 10 کیلومتر" دورتر از اهداف فرود آمدند، احتمال خطای SLIM کمتر از 100 متر اعلام شده است که نشان دهنده دقت بالای آن می باشد. محققان ژاپنی 20 سال زمان برای طراحی چنین فرودگری صرف کردند. شینیچیرو ساکای، مدیر پروژه SLIM JAXA در این ماه به خبرنگاران گفت: با پیشرفت فناوری، میزان تقاضا برای عملیات اکتشاف در دهانه ها و سنگ های سطح ماه در حال افزایش است.

او گفت: «روزهایی که فقط می توانستیم در یک منطقه خاص به کاوش بپردازیم، گذشته است. ما امیدواریم که دقت SLIM نمونه‌برداری از قطب جنوب ماه را آسان‌تر کند و دانشمندان را یک قدم به کشف رمز و راز منابع آب در ماه نزدیک‌تر کند. »ماموریت های آژانس فضایی ژاپن دو بار تا قبل از این با شکست همراه بود. سال گذشته، این کشور یک کاوشگر جدید به نام Omotenashi را تحت ماموریت Artemis 1 ایالات متحده به فضا پرتاب کرد.

استارت‌آپ ژاپنی Space در ماه آوریل، تلاش کرد تا به اولین شرکت خصوصی تبدیل شود که توانسته روی سطح ماه فرود بیاید. اما به علت آنچه که آن را "فرود سخت" توصیف کرد، ارتباط خود را با فرودگر از دست داد. فرودگر Omotenashi در این ماموریت به طور کامل متلاشی شد.


چاپ