بلو اوریجین پس از ۱۵ ماه، با موفقیت به فضا بازگشت!

شرکت بلو اوریجین جف بزوس موفق شد پس از یک وقفه طولانی، با پرتاب NS-24 به فضا بازگردد.

بلو اورجین N24

پرتاب NS-24 بیست و چهارمین پرواز فضاپیمای زیر مداری  نیو شپرد بود که با موفقیت به پایان رسید. فضاپیمای نیوشپرد مخصوص گردشگری فضایی و ارسال محموله های کوچک طراحی شده است. این فضاپیما از دو بخش: موشک و کپسول خدمه اما فاقد سرنشین تشکیل می شود.

شرکت فضایی بلو اوریجین که توسط میلیاردر معروف جف بزوس تأسیس شده بود توانست، بعد از یک وقفه 15 ماهه نیوشپرد را به فضا پرتاب کند. این موشک 33 محموله از آزمایش های علمی ناسا، موسسات دانشگاهی و شرکت های خصوصی و 38000 کارت پستال از دانشجویان سراسر جهان را با خود به فضا برد و بازگرداند. پرتاب در 20 ژوئیه 2023 از پایگاه فضایی وست چمپین، تگزاس انجام شد. این ماموریت پنجمین پرواز نیو شپرد و اولین پرواز از زمان پرتاب 22‌NS- در 20 ژانویه 2022 به حساب می آید.

مسافران NS-24 در کپسول خدمه نیو شپرد تا ارتفاع 106 کیلومتری (66 مایلی) از سطح زمین پرواز کردند. بعد از رسیدن به فضا، سفینه چهار دقیقه در محیط ریز گرانش باقی ماند و سپس به زمین بازگشت. پرتاب NS-24 یک موفقیت مهم برای بلو اوریجین به حساب می آید زیرا، می تواند قدرت بلو اورجین را در پرتاب موشک های قابل اعتماد نشان دهد. در سپتامبر 2022، بلو اوریجین موشک نیو شپرد را برای یک ماموریت باری پرتاب کرد. اما، موشک در اواسط پرتاب منفجر شد و محموله های کامل از بین رفت. این حادثه باعث شد که بلو اوریجین پرتاب های بعدی نیو شپرد را به حالت تعلیق درآورد تا بتواند علت حادثه را بررسی و به طور کامل برطرف کند.

فیل جویس، معاون ارشد نیوشپرد گفت: " بلو اوریجین از علاقه دانش آموزان به پروازهای فضایی استقبال می کند و معتقد است که این علاقه می تواند به پیشرفت آینده زندگی و کار در فضا کمک کند." دانش آموزانی که کارت پستال های خود را برای نیو شپرد ارسال کرده اند در آن، از آرزوهای خود برای زندگی در فضا نوشته بودند. بلو اوریجین در پرواز NS-24 خود 38000 کارت پستال از دانش‌آموزان بیش از 100 کشور را به فضا برد. این کارت‌پستال‌ها با مهر «به فضا پرواز کرد» برای فرستندگانشان ارسال می شوند. در کنار این ابتکار، شرکت یک پلتفرم آنلاین برای دانش‌آموزان راه اندازی کرد تا بتوانند کارت پستال‌های خود را به فضا ارسال کنند. به همراه این کارت پستال ها، حدود ده‌ها آزمایش مربوط به مطالعه دینامیک سیالات ریزگرانشی، بررسی رشد گیاه و سنسور تشعشع متعلق به آژانس فضایی ایالات متحده وجود داشت.

بلو اوریجین در حال حاضر قصد دارد خود را برای پرتاب بعدی موشک نیو شپرد که حامل خدمه است آماده کند. هنوز تاریخ رسمی این پرتاب معلوم نیست. این شرکت یک آسانسور جدید به برج پرتاب خود اضافه کرده است تا به افراد معلول فرصت سفر به فضا را بدهد. دیلن تیلور، بنیانگذار AstroAccess یکی از اولین افرادی بود که با پرواز NS-19 بلو اوریجین در سال 2021 توانست به فضا سفر کند.

اریکا واگنر، مدیر فروش محموله Blue Origin در حاشیه این پرتاب گفت:" Blue Origin معتقد است که دسترسی به فضا برای توسعه فناوری‌های جدید و اکتشافات فضایی ضروری است. یکی از رقبای ما شرکت Virgin Galactic است. این شرکت چندین ماموریت در طول چند ماه گذشته انجام داده است و در حال حاضر، قصد دارد پرتاب های خود را متوقف کند تا بتواند سیستم های خود را ارتقا دهد. ما از این فرصت می توانیم برای انجام پروازهای بیشتر استفاده کنیم و به یک پیشرو در پروازهای فضایی زیر مداری تبدیل شویم.".


چاپ