پنجمین پرتاب موشک فالکون هوی اسپیس ایکس در 28 دسامبر!

شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک قصد دارد برای پنجیمن بار خود را برای پرتاب آزمایشی موشک فالکون هوی آماده کند.

موشک فالکون هوی

شرکت اسپیس ایکس تاریخ پرتاب جدیدی را برای موشک فالکون هوی اعلام کرد. موشک فالکون هوی با تقویت کننده سه گانه ای که دارد در این ماموریت باید یک فضاپیمای آزمایشی را به پایگاه مداری ایالات متحده برساند. شرکت خصوصی ایلان ماسک قصد دارد این پرتاب را پنجشنبه آینده 28 دسامبر انجام دهد.

SpaceX بارها پرتاب قویترین موشک خود را به دلایل مختلف به تاخیر انداخت. آخرین آن مربوط به همین هفته گذشته می شود. این شرکت به علت شرایط آب و هوایی نامناسب پایگاه فضایی کندی در ایالت فلوریدا و یک نقص فنی در آخرین لحظات تصمیم گرفت پرتاب را متوقف کند.

موشک فالکون هوی در زمان پرتاب نیروی رانش 5.5 میلیون پوندی تولید می کند که این صحنه بسیار هیجان انگیز و دیدنی است. علاقه مندان می توانند این رویداد را به صورت زنده از طریق کانال یوتیوب اسپیس ایکس به صورت زنده تماشا کنند. فالکون هوی سه برابر قویتر از موشک فالکون 9 اسپیس ایکس است. اما نسبت به موشک فوق سنگین استارشیپ قدرت کمتری دارد. در حال حاضر، استارشیپ دو پرواز آزمایشی خود را به مدار انجام داده است که آخرین آن، مربوط به ماه گذشته می شود.

آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) قصد دارد در ماموریت فضاپیمای X-37B از موشک فالکون هوی استفاده کند. این ماموریت هفتمین ماموریت X-37B از اولین پرواز آن در سال 2010 خواهد بود. فضاپیمای X-37B یک فضاپیمای بدون سرنشین با قابلیت استفاده مجدد است و مخصوص آزمایش فناوری‌های جدید فضایی نظیر بررسی آثار تشعشعات کیهانی طراحی شده است.

موشک Falcon Heavy یک موشک سه مرحله‌ای است که از دو موشک فالکون 9 و یک قسمت مرکزی تشکیل می شود. مرحله اول آن از دو تقویت کننده جانبی تشکیل شده است که هر کدام از آنها یک موتور Merlin 1D دارد. مرحله مرکزی آن هم به یک موتور Merlin 1D مجهز است. مرحله دوم فالکون Heavy یک موتور Merlin 1D دارد که می تواند به کمک آن محموله‌ها را به مدار زمین برساند. فالکون Heavy تاکنون هشت بار به فضا پرتاب شده است و همگی آنهارا با موفقیت به پایان رساند. شرکت های فضایی می توانند از این موشک برای پرتاب محموله‌های مخنلف از جمله ماهواره‌ها، فضاپیماها و حتی انسان‌ها استفاده کنند.

مشخصات کلی موشک Falcon Heavy :

• نوع: موشک سه مرحله‌ای
• سازنده: اسپیس ایکس
• طول : 70متر
• قطر: 3.7 متر
• وزن در هنگام پرتاب 640 : تن
• نیروی رانش در هنگام پرتاب: 5.5 میلیون پوند
• ظرفیت بارگیری به مدار زمین : 63 تن
• ظرفیت بارگیری به مدار خورشید مرکزی: 16.8 تن


چاپ