دومین پرواز آزمایشی استارشیپ اسپیس ایکس شکست خورد!

استارشیپ اسپیس ایکس نتوانست پرتاب دوم آزمایشی خود را با موفقیت به پایان برساند.

استارشیپ پرتاب دوم

اسپیس ایکس دومین پرتاب آزمایشی استارشیپ، قدرتمندترین موشک جهان را انجام داد. این دفعه برخلاف سری قبل، استارشیپ توانست از سکوی پرتاب خارج شود. آنها مرحله جداسازی را با روش جدیدی انجام دادند. در این روش زمانی که سوخت موتور به پایان می رسد قبل از جدایی مرحله اول، جداسازی صورت می گیرد. تا اینجا همه چیز درست پیش رفت تا این که ارتباط رادیویی با ایستگاه زمینی قطع می شود و در نهایت موشک منفجر می شود. در زمان قطع ارتباط، استارشیپ به ارتفاع ۱۴۸ کیلومتری از سطح زمین رسیده بود.

پرتاب دوم استارشیپ 18 نوامبر از پایگاه تاسیسات Starbase در بوکا شیکا ایالت تگزاس انجام شد. البته در حین پرتاب، یک وقفه کوتاه در شمارش معکوس به وجود آمد که خیلی زود برطرف شد و فضاپیما توانست زمین را به مقصد فضا با موفقیت ترک کند.

با وجود آنکه نتیجه این پرتاب موفقیت آمیز نبود، اما یک پیشرفت برای SpaceX محسوب می شود. فضاپیما با کمک 33 موتور رپتور موشک تقویت کننده Super Heavy توانست با موفقیت از زمین بلند شود و از مرحله جداسازی عبور کند.

اسپیس‌ایکس در بیانیه‌ رسمی که در وب‌سایت خود منتشر کرد، نوشت:" مرحله جداسازی تقویت‌کننده از استارشیپ خیلی ناگهانی انجام شد. در حین عملیات جداسازی؛ موتورهای فضاپیما برای ادامه سفر به فضا روشن شد."
در این بیانیه هیچ اشاره ای به وضعیت مرحله دوم فضاپیما نشد. اما گزارشگر SpaceX در طول گزارش این رویداد گفت:"ما اطلاعات مرحله دوم بعد از جداسازی را از دست داده ایم. فقط در حین این مرحله دستوری را شنیدیم که به معنای نزدیک شدن به پایان عملیات پرتاب شش دقیقه ای استارشیپ بود. بنابراین، به احتمال زیاد دومین فضاپیمای Starship را از دست داده ایم."

شرکت فضایی هیچ خبری در مورد گم شدن یا منفجر شدن فضا پیما منتشر نکرد. اما، اداره هوانوردی فدرال (FAA) این خبر را تایید کرد. آژانس در بیانیه خود گفت:"یک اتفاق ناگوار در حین عملیات پرتاب OFT-2 اسپیس ایکس رخ داد که باعث قطع سیگنال های رادیویی و در نهایت گم شدن فضاپیما شد. هنوز تلفات مالی یا جانی از این حادثه گزارش نشده است."

محققان SpaceX در حال بررسی علت این نقص فنی هستند. آنها معتقدند که به احتمال زیاد این مشکل به دلیل خرابی یکی از قطعات موتور یا خطای انسانی رخ داد. به نظر می رسد یکی از موتورها در ارتفاع حدود 10 کیلومتری از سطح زمین دچار مشکل می شود. با خاموش شدن آن، فضاپیما نمی تواند خود را به مدار برساند و در اقیانوس آرام سقوط می کند.

این شرکت توانست موشک استارشیپ را به ارتفاع 10 کیلومتری از سطح زمین برساند، که هدف اصلی آنها در این پرتاب آزمایشی بود .آنها امیدوارند که در آینده نزدیک بتواند این موشک را به مدار برساند و از آن برای حمل فضانوردان و محموله ها در سفر فضایی به ماه و مریخ استفاده کنند. ناسا استارشیپ را به‌عنوان اولین فضاپیمای خود در برنامه آرتمیس انتخاب کرده است.


چاپ