اسپیس ایکس رکورد جهانی پرتاب سال 2022 را شکست!

شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک با ارسال 1000 ماهواره به فضا، به رکورد جدیدی در سال 2023 دست یافت.

اسپیس ایکس رکورد پرتاب

ایلان ماسک در مصاحبه اخیر خود ادعا کرد که شرکت فضایی او توانست در سال 2023 رکورد پرتاب سال گذشته را جابجا کند. آخرین پرتاب SpaceX مربوط به ماموریت Transporter-9 می شود. اسپیس ایکس روز گذشته با پرتاب موشک فالکون9 ماموریت Transporter-9 را آغاز کرد. در این ماموریت باید 90 ماهواره از شرکت های مختلف به مدار زمین فرستاده می شد. این پرتاب در ساعت10:49 صبح به وقت محلی از پایگاه فضایی صورت گرفت. موشک پس از گذشت 7.5 دقیقه، به صورت عمودی در پایگاه فرود آمد. این دوازدهمین پرتاب و بازیابی موشک تقویت کننده فالکون9 به حساب می آید. محموله های ماموریت Transporter-9 را میکروسات ها و وسایل نقلیه انتقال مداری تشکیل می داد. شرکت فضایی ایلان ماسک از ابتدای امسال تا کنون حدود 1000 تن محموله به فضا ارسال کرد که یک رکورد جدیدی در نوع خود به حساب می آید.

ماسک گفت این حجم از محموله های ارسالی در مقایسه با کشورهای دیگری که به ناوگان موشکی مجهز هستند، بیشتر است. نزدیکترین رقیب اسپیس ایکس، اتحادیه جماهیر شوروی است که با رکورد 500 تن محموله در جایگاه دوم قرار می گیرد. پس از آن، چین به عنوان سومین کشوری است که بیشتری ارسال محموله به فضا را داشته است.

براساس توضیحات اسپیس ایکس، ماهواره ها در هر ماموریت بین 54 تا 85 دقیقه پس از پرتاب، در مدار پایین زمین رها می شوند. البته ارسال 90 محموله در سال 2023 خیلی عدد بزرگی نیست. ماموریت ترانسپورتر-1 در سال 2021 حدود 143 ماهواره و ماموریت Transporter-6 در ژانویه امسال 114 ماهواره ، رکورد بیشترین تعداد پرتاب ماهواره به فضا را شکسته بودند. بیشتر ماموریت های امسال مربوط به توسعه صورت فلکی ماهواره های اینترنتی استارلینک بود. در حال حاضر بیش از 5000 ماهواره عملیاتی در مدار زمین وجود دارد.

پرتاب بعدی اسپیس ایکس مربوط به فضاپیمای فوق سنگین استارشیپ می شود مشروط به اینکه، اداره هوانوردی فدرال و آزانس های مرتبط تاییدیه های لازم را صادر کنند. این پرتاب از سایت آزمایشی Starbase شرکت در ساحل بوکا چیکا در نزدیکی Brownsville ایالت تگزاس انجام خواهد شد.

استارشیپ یک موشک فوق سنگین دومرحله‌ای با قابلیت استفاده مجدد است که توسط اسپیس ایکس ساخته شد. این موشک برای ارسال فضانوردان و محموله به کره ماه و مریخ کاربرد دارد. اولین پرتاب آزمایشی استارشیپ در آوریل 2023 صورت گرفت. این پرتاب موفقیت‌آمیز نبود و فضاپیما اندکی پس از بلند شدن بلافاصله منفجر شد. دومین پرتاب قرار است تا اواخر سال 2023 یا اوایل سال 2024 انجام شود. این پرتاب برای آزمایش عملکرد موشک در مدار برنامه ریزی شده است. در این پرتاب، از موشک های تقویت کننده Super Heavy برای پرتاب فضاپیما استفاده می شود. تقویت کننده Super Heavy یک موشک با 33 موتور رپتور است که می تواند انرژی مورد نیاز برای پرتاب استارشیپ به مدار را تامین کند.


چاپ