سرویس جدید استارلینک برای کاربران تلفن همراه!!

شرکت اسپیس ایکس قصد دارد سال آینده سرویس جدید استارلینک را برای کاربران تلفن همراه عرضه کند.

اینترنت استارلینک نسخه موبایل

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از جی.اس.ام ارنا؛ شرکت اسپیس ایکس با هدف ارائه خدمات اینترنت پرسرعت در مناطق دور افتاده و فاقد خطوط مخابراتی، اینترنت استارلینک را توسعه داد. در حال حاضر این شرکت قصد دارد در آینده نزدیک سرویس جدیدی را برای دسترسی مستقیم کاربران تلفن همراه به استارلینک راه اندازی کند. با ارائه سرویس جدید مشترکان خطوط تلفن همراه قادر خواهند بود مستقیم و بدون اتصال به دکل های مخابراتی از اینترنت پرسرعت استارلینک استفاده کنند.

کاربران تلفن همراه برای اتصال به اینترنت استارلینک به چه تجهیزاتی نیاز دارند؟! کاربران خطوط تلفن همراه برای استفاده از این سرویس، باید یک آنتن کوچک و قابل حمل را به تلفن همراه خود متصل کنند. این آنتن می تواند سیگنال های ماهواره ای استارلینک را دریافت کرده و به تلفن همراه منتقل کند.

اینترنت استارلینک اتصال مستقیم

شرکت SpaceX هنوز تاریخ دقیق زمان عرضه این سرویس را اعلام نکرده است اما، به احتمال زیاد این سرویس تا سال 2024 عرضه خواهد شد. این شرکت در حال حاضر مشغول توسعه نسل بعدی ماهواره های استارلینک است که برای این سرویس طراحی شده است. ماهواره های نسل بعدی آنتن های بزرگتری دارند که می تواند سیگنال های قوی تری را به تلفن همراه ارسال کند. امکان اتصال مستقیم به اینترنت استارلینک می تواند تحول بزرگی در صنعت شبکه و ارتباطات ایجاد کند. این سرویس به کاربران تلفن همراه امکان می دهد در مناطقی که پوشش اینترنت ضعیف است یا وجود ندارد بتوانند به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشند.

شاید قرارداد سال 2022 اپراتور T-Mobile با شرکت اسپیس ایکس را به خاطر داشته باشید. در این قرارداد شرکت ایلان ماسک متعهد شد که خدمات اتصال مستقیم به اینترنت Starlink را برای تلفن های همراه معمولی ارائه کند. اما، این شرکت به نظر می رسد فراتر از زمانبندی اعلام شده عمل کرده است و قصد دارد تا اواخر سال جاری و یا سال آینده تعهدات خود را عملیاتی کند. برای اجرای چنین طرحی، SpaceX باید در دو ماه و نیم صد پرتاب ماهواره انجام دهد. البته در سال 2024 این برنامه به 12 پرواز در ماه خواهد رسید که در مجموع 144ماهواره در مدار زمین قرار خواهند گرفت.

سخنگوی روابط عمومی اسپیس ایکس به Ars Technica اعلام کرد: "ما مشغول بررسی نحوه اتصال مستقیم استارلینک به سلول های تلفن همراه هستیم. این ویژگی کلیدی قرار است تا سال آینده اضافه شددن 144 ماهواره دیگر عملیاتی شود." این ماهواره ها نسبت به ماهواره های نسل اول بزرگتر است اما می توان آنها را با موشک های فالکون 9 به فضا پرتاب کرد.

Starlink در حال حاضر نیز با چندین اپراتور از سراسر جهان قرارداد دارد: Optus در استرالیا، Rogers در کانادا، KDDI در ژاپن، One NZ در نیوزیلند، و Salt در سوئیس. با این حال، سرویس جدید فقط برای مشترکان T-Mobile ساکن در ایالات متحده عرضه می شود. اما، هدف اصلی استارلینک عرضه اینترنت پرسرعت در تمام نقاط زمین از خشکی گرفته تا دریاچه ها و اقیانوس هاست.


چاپ