حضور یک زن عربستانی در ماموریت خصوصی 2 Axiomناسا

آژانس فضایی ایالات متحده اسامی خدمه ماموریت خصوصی 2 Axiom ( Ax-2) را منتشر کرد.

 Ax-2خدمه ماموریت

دومین ماموریت فضانوردان خصوصی Axiom Space به ایستگاه فضایی بین المللی تحت عنوان Axiom Mission 2 (Ax-2) تایید شد.

پگی ویتسون، مدیر بخش پرواز فضایی انسانی Axiom Space و فضانورد سابق ناسا فرماندهی این ماموریت با بودجه خصوصی را بر عهده خواهد داشت. فضانورد جان شوفنر از ناکسویل و تنسی به عنوان خلبان پرواز خدمت خواهد کرد. دو فضانورد دیگر حاضر در این ماموریت، علی القرنی و ریانه برناوی از کشورعربستان سعودی (KSA) می باشند. آنها براساس هماهنگی های انجام شده بین KSA و Axiom Space در این پرواز حضور دارند.

آنجلا هارت، مدیر برنامه توسعه تجاری مدارهای پایین زمین آژانس گفت: «علاقه افراد برای رفتن به فضا یکی از مهم ترین اهدافی است که ناسا قصد دارد از طریق توسعه تجارت سفرهای مدار پایین زمین به آن جامه عمل بپوشاند. در همین راستا، ماموریت‌های فضانوردی خصوصی نقش کلیدی می تواند برای آژانس داشته باشد. البته، حق مالکیت پروازهای تجاری به مدارهای پایین زمین متعلق به سازمان ایالات متحده است. من از تلاش و کمک ایستگاه فضایی بین‌المللی و شرکای تجاری برای تحقق این هدف قدردانی می‌کنم.»

ماموریت خدمه 2 Ax-قرار است از مرکز فضایی کندی ناسا در ایالت فلوریدا با فضاپیمای SpaceX Dragon به مقصد ایستگاه فضایی انجام شود. پس از استقرار فضاپیما، فضانوردان خصوصی باید به مدت 10 روز در آزمایشگاه مداری ایستگاه سپری کنند و یک سری فعالیت های علمی، توسعه و تجاری را انجام دهند. این ماموریت که برای پرتاب در بهار سال 2023 برنامه ریزی شده است، اولین ماموریت فضایی خصوصی خواهد بود که شامل فضانوردان مختلفی از بخش های خصوصی و دولت های خارجی است. علاوه بر این، این اولین ماموریت خصوصی است که یک زن فرماندهی آن را به عهده دارد.

مایکل سافردینی، رئیس و مدیر عامل بخش Axiom Space، گفت: «دومین مأموریت فضانورد خصوصی Axiom Space به ایستگاه فضایی بین‌المللی، می تواند رویای سفر به فضا را در سراسر جهان محقق کند و از طرف دیگر می تواند به رشد این صنعت کمک زیادی کند. 2‌Ax- Axiom Space ما را یک قدم به سمت ساخت یک ایستگاه فضایی تجاری در مدار پایین زمین نزدیک‌تر می‌کند و همچنین ما را قادر می‌سازد از مزایای ریزگرانش برای زندگی بهتر روی زمین استفاده کنیم.»

ویتسون اولین فرمانده زن یک ماموریت فضایی خصوصی خواهد شد و یک افتخار به افتخارات دیگر خود مانند فضانورد ارشد ناسا ، اولین فرمانده زن ایستگاه فضایی و دارای رکورد طولانی‌ترین زمان حضور در فضا اضافه خواهد کرد.

ویتسون در ادامه صحبت های خود گفت: "من افتخار می کنم که برای چهارمین بار به ایستگاه باز می گردم و این خدمه با استعداد Ax-2 را در اولین ماموریت خود هدایت می کنم. این تیم یک تیم قوی و منسجم است که می خواهد تحقیقات علمی مهمی در فضا انجام دهد. این ماموریت می تواند به ما نشان دهد که چگونه می تواند علم مرزها را از بین ببرد و همه را برای رسیدن به یک هدف متحد کند."

 

شافنر یک تاجر است که همیشه رویای سفر به فضا را داشت. او در سن 17 سالگی خلبان شد و از آن زمان تا حال حاضر بیش از 8500 ساعت پرواز کرد. علاوه بر این، تاجر معروف یکی از حامیان مرکز آموزش علوم، مهندسی فناوری، هنر و ریاضیات (STEAM) می باشد.


چاپ