آژانس فضایی هند راز انفجار موشک SSLV را فاش کرد!

آژانس فضایی هند موسوم به ISRO بلاخره علت انفجار موشک SSLV در سال 2022 را فاش کرد.

SSLV پرتاب موشک

تابستان سال گذشته آژانس فضایی ISRO یک موشک جدیدی با نام Small Satellite Launch Vehicle یا SSLV را به فضا پرتاب کرد. موشک در تاریخ مقرر پرتاب شد اما نتوانست ماهواره هایی را که حمل می کرد به درستی در مدار زمین قرار دهد. در نهایت، تمام محموله ها از بین رفت. حالا، ISRO علام کرد که توانست علت اصلی این اتفاق را کشف کند و در تلاش است اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه در آینده انجام دهد.


هند اولین نسل از موشک های SSLV را در آگوست 2022 پرتاب کرد. این موشک ماموریت داشت دو ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. یکی از این ماهواره ها، مدارگرد و دیگری ماهواره مکعبی CubeSat بود که توسط دانش آموزان هندی ساخته شد. این موشک از پایگاه سریهاریکوتا در هند پرتاب شد و هدف آن ارسال ماهواره ها به مدار 220 مایلی بالاتر از سطح زمین بود. اما زمانی که محموله ها در مداری ناپایدار و بیضی شکل رها شدند، بلافاصله سقوط کردند و در برخورد با جو زمین منفجر شدند.


براساس گزارش وب سایت space.com و به نقل از ISRO؛ علت این اتفاق لرزش هایی بود که در مرحله رهاسازی محموله ها رخ داد. این لرزش مشکلاتی را در سیستم ناوبری به وجود آورد. در طول مراحل پرتاب، موشک لرزش‌های شدیدی را در قسمت تجهیزات تجربه کرد. شش شتاب سنج طراحی شده برای کنترل ارتعاشات، لرزش‌های غیرعادی را نشان داد. این شتاب‌سنج‌ها با خوانش اطلاعات نادرست، داده های نادرستی هم به سیستم ناوبری ارسال کردند.

ISRO معتقد است مشکل اصلی بروز ارتعاشات در بخش عرشه، محل قرارگیری ماهواره ها هنگام مرحله جداسازی بود. این ارتعاشات فراتر از چیزی بود که در آزمایش های زمینی رخ داد. برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در پرتاب‌های آینده، آژانس از سیستم جدیدتری برای جداسازی مرحله دوم استفاده خواهد کرد. سیستم هایی که لرزش‌های کمتری ایجاد کند و شتاب‌سنج‌ها بتوانند آن را کنترل کنند.


پرتاب بعدی SSLV برای سه ماهه اول سال 2023 برنامه ریزی شده است. در این ماموریت قرار است چندین محموله از جمله ماهواره EOS-07 و دو ماهواره دیگر در مدار زمین قرار بگیرند.


چاپ