ماموریت آرتمیس1 با پرتاب موفقیت آمیز موشک SLS آغاز شد

ناسا نسل بعدی موشک SLS و فضاپیمای اوریون را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. این ماموریت آغاز عصر جدیدی در زمینه اکتشافات فضایی خواهد بود.

پرتاب موشک SLS و ماموریت آرتمیس 1

طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان با نیروی رانش 8.8 میلیون پوند، چهارشنبه 16 نوامبر  ساعت 1:47 بامداد (25 آبان ماه) از مرکز فضایی کندی ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

در ماموریت آرتمیس1، موشک 98 متری SLS باید فضاپیمای بدون خدمه اوریون را در فاصله 62 مایلی از سطح کره ماه قرار دهد. هدفی که هیچ فضاپیمایی تا قبل از آن انجام نداده است. این ماموریت در 11 سپتامبر آینده با سقوط در سواحل کالیفرنیا به پایان خواهد رسید.

شما می‌توانید دستاوردهای فضاپیما اوریون را از طریق وب‌سایت مداری آرتمیس (AROW) ناسا دنبال کنید. این سایت اطلاعات دقیقی  مورد مکان فضاپیما و همچنین فاصله آن نسبت به زمین و کره ماه را به نمایش می گذارد.

مدیران و تیم های مهندسی سازمان فضایی ایالات متحده بلاخره توانستند بعد از چند بار تاخیر در اجرای ماموریت آرتمیس 1به دلایل مختلف، یک نفس راحتی بکشند. اگر این ماموریت با موفقیت انجام شود، راه را برای اجرای ماموریت آرتمیس2 هموار می کند. در ماموریت آرتمیس 2 قرار است همین عملیات به همراه 1 خدمه با فضاپیمای اوریون تکرار شود.

اگر ماموریت آرتمیس II با موفقیت به پایان برسد، هدف نهایی یعنی ماموریت آرتمیس III به مرحله اجرا در خواهد آمد. در ماموریت آرتمیس III قرار است اولین زن و اولین فرد رنگین پوست جهان بر روی سطح کره ماه فرود بیایند. البته، این اولین فرود فضانوردان بعد از آخرین ماموریت آپولو در سال 1972 محسوب می شود.

ناسا با همکاری چند شرکت بین‌المللی قصد دارند تا پایان دهه 2030، یک پایگاه دائمی برای ماموریت های طولانی‌مدت فضانوردان در سطح ماه بسازند. این پایگاه به عنوان پله‌ای برای اولین ماموریت ارسال خدمه به مریخ عمل می‌کند.


چاپ