ناسا یک قدم به پرتاب ایستگاه فضایی دروازه ماه نزدیک شد

ناسا با استقرار موفقت آمیز ماهواره مکعبی شکل CAPSTONE در مدار ماه، یک قدم به پرتاب ایستگاه فضایی دروازه ماه نزدیک شد.

ماهواره کپستون
طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، ماهواره CAPSTONE CubeSat اولین مانور خود را در مدار کره ماه با موفقیت به اتمام رسانیده است.

این دستاورد، ناسا را یک قدم دیگر به پرتاب ایستگاه فضایی قمری Gateway نزدیک‌تر می‌کند. ایستگاه قمری، در آینده قرار است به عنوان پایگاهی برای مأموریت‌ها و فرود فضانوردان در کره ماه مورد استفاده قرار گیرد.

بیل نلسون، رئیس ناسا روز یکشنبه این خبر خوب را در توییتی منتشر کرد. او دراین توییت نوشت:" ماهواره CAPSTONE به مدار خود در ماه رسید و اولین مانور مداری خود را با موفقیت به پایان رساند! این فضاپیما تا چند روز آینده به گردش مداری خود ادامه خواهد داد و مداری که برای استقرار پایگاه قمری دروازه ناسا مشخص شده است را، آزمایش می کند


CAPSTONE اولین ماهواره ای خواهد بود که مدار پیشنهادی Gateway را آزمایش می کند. تاسیساتی که نقش کلیدی در ماموریت آرتمیس آژانس فضایی ایفا می کند.

تیم عملیاتی ماموریت کپستون تایید کرد که این ماهواره روز یکشنبه در ساعت 7:39 بعدازظهر، رانشگرهای خود را برای قرار گرفتن در مدار روشن کرد. این ماهواره اکنون در مداری معروف به مدار (NRHO) قرار دارد، همان مداری که توسط ایستگاه گیت وی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ناسا گفت که تا پنج روز آینده، کپستون دو مانور دیگر را برای اصلاح مدار خود انجام می دهد. سپس تیم پشتیبانی، داده ها را برای تصمیم گیری‌های بعدی مانند این که کپستون در مسیر NRHO باقی بماند یا خیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد. این کار به ناسا کمک می کند تا برای استقرار ایستگاه Gateway در چند سال آینده برنامه ریزی کند.


این خبر خوب، همزمان با اولین پرتاب موشک نسل بعدی سیستم پرتاب فضایی (SLS) به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس I منتشر شد. موشک SLS قرار است یک فضاپیمای بدون سرنشین Orion را به سمت نزدیکترین همسایه ما هدایت کند. در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت، آرتمیس 2 نیز همان مسیر را با یک خدمه طی خواهد کرد. پس از آن، آرتمیس3 اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را روی سطح ماه فرود می آورد. دو فضانورد از ایستگاه دروازه به عنوان پایگاه اصلی خود در طول ماموریت استفاده خواهند کرد. ماموریت آرتمیس3 احتمال دارد در اوایل سال 2025 انجام شود.


ناسا قصد دارد در آینده پایگاهی روی سطح ماه بسازد که در آن فضانوردان بتوانند برای مدت طولانی زندگی و کار کنند. ایستگاه دروازه به عنوان یک رابط حیاتی بین پایگاه فضایی و زمین عمل می کند.


چاپ