ناسا فضاپیمای استارشیپ را اوایل آذر ماه به فضا پرتاب می کند

ناسا اعلام کرد که فضاپیمای استارشیپ را اوایل آذر ماه (دسامبر) به فضا پرتاب خواهد کرد.

استارشیپ
طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، یک مقام آمریکایی روز دوشنبه اعلام کرد که شرکت اسپیس ایکس اوایل دسامبر را برای پرتاب فضاپیمای فوق سنگین استارشیپ در نظر گرفته است. این یک پرواز آزمایشی خواهد بود تا عملکرد Starshipe را برای ماموریت ارسال خدمه به کره ما مورد ارزیابی قرار دهند.

شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک، سال هاست که به دنبال راه اندازی یک پایگاه اختصاصی برای پرتاب سیستم های موشکی نسل بعدی خود در ایالت تگزاس می باشد. محلی که، در گذشته نیز برای پرتاب آزمایشی نمونه اولیه بخش فوقانی استارشیپ مورد استفاده قرار گرفت.

اسپیس ایکس در ماموریت ماه دسامبر، کل سیستم فضاپیما را برای اولین بار آزمایش خواهد کرد. این مراحل، شامل تست موشک تقویت کننده سوپر سنگین 230 فوتی (70 متری) این شرکت جهت بلند کردن فضاپیمای 160 فوتی (50 متری) استارشیپ به مدار، هم می شود.

مارک کیراسیچ، یکی از مقامات ارشد ناساست که، وظیفه نظارت بر پروژه ماه آرتمیس آژانس را به عهده دارد. او در جریان برگزاری نشست شورای نظارتی سازمان، گفت: "ما چهار پرواز برای استارشیپ برنامه ریزی کردیم. اولین پرواز در اوایل ماه دسامبر انجام خواهد شد. اما، اولین ماموریت مداری آن احتمال دارد با تاخیر انجام شود. علت این تاخیر، انجام آزمایش های متعدد زمینی روی فضاپیما می باشد."


اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده(FAA)، که بر ایمنی سایت پرتاب تجاری شرکت ایلان ماسک نظارت می کند؛ هنوز مجوزی برای ماموریت اسپیس ایکس صادرنکرده است. البته، FAA و SpaceX نسبت به این خبر، از هرگونه اظهار نظر خودداری کردند.

استارشیپ قرار است پس از تکمیل فرایند ساخت، به عنوان نسل پرچم دار سیستم های موشکی SpaceX جانشین ناوگان موشک‌های فالکون 9با قابلیت استفاده مجدد این شرکت شود. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، از این موشک قرار است در ماموریت های تجاری مانند ارسال ماهواره، فضانوردان و گردشگران به فضا استفاده شود.

 

ناسا سال 2021 اعلام کرد که، از موشک های استارشیپ اسپیس ایکس برای فرود انسان بر روی کره ماه در سال 2025 استفاده می کند. این ماموریت، تحت یک قرارداد تقریباً 3 میلیارد دلاری (نزدیک به 24800 کرور) به چندین پرواز آزمایشی نیاز دارد که می تواند ماموریت فرود انسان به کره ماه در سال 2025 را به تاخیر بیندازد.


چاپ