فرود موفقیت آمیز فضانوردان SpaceX Crew4 به زمین

فضانوردان فضاپیمایSpaceX Crew4 روز جمعه در نزدیکی سواحل جکسونویل ایالت فلوریدا فرود آمدند.

 در اقیانوسcrew4فرود
طبق گزارش های فن تک، فضانوردان فضاپیمای Crew4 شرکت اسپیس ایکس روز جمعه به کمک فضاپیمای دراگون حوالی سواحل فلوریدا، فرود موفقیت آمیزی را تجربه کردند. به این ترتیب چهارمین ماموریت تجاری خدمه آژانس فضایی ایالت متحده با موفقیت به پایان رسید. 4 فضانورد کرو4 به مدت 170 روز را در ایستگاه بین المللی سپری کرده بودند.

باب هاینز، کیل لیندگرن و جسیکا واتکینز، فضانوردان سازمان فضایی ناسا و سامانتا کریستوفورتی، فضانورد ESA (آژانس فضایی اروپا) در ساعت 4:55 بعد از ظهر با کمک چتر نجات به زمین بازگشتند. تیم‌های پشتیبانی سریع به محل اعزام شدند تا فضانوردان را قبل از اعزام، به طور کامل مورد ارزیابی قرار دهند. پس از انتقال آن‌ها به ساحل، همه فضانوردان به مرکز فضایی جانسون ناسا واقع در ایالت هیوستون خواهند رفت. سپس بعد از شرکت در یک کنفرانس عمومی با خبرنگاران، کریستوفورتی فضانورد آژانس ESA با هواپیما به اروپا باز خواهد گشت.

فضانوردان فضاپیمای Crew4به خانه خوش آمدید!
این فضانوردان نزدیک به شش ماه را در ایستگاه فضایی بین المللی صرف انجام تحقیقات علمی کرده‌اند. بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: "کار آنها در آزمایشگاه مدار به آماده سازی کاوشگران بعدی در ماموریت‌های فضایی آینده کمک زیادی خواهد کرد. کار و زندگی در ایستگاه فضایی فرصت تکرارنشدنی است اما، نیاز به کاوشگرانی دارد که برای پیشبرد تحقیقات علمی حاضر باشند از خود فداکاری کنند به‌ویژه تحمل دوری از خانواده. کیل، باب، جسیکا و سامانتا از مشارکت شش ماهه شما در راه علم، نوآوری و اکتشاف متشکرم!"

CREW 4فضانوردان

ماموریت Crew4 در ساعت 3:52 بامداد روز 27 آوریل به وقت شرقی، با پرتاب موشک فالکون 9 از پایگاه فضایی کندی ناسا در ایالت فلوریدا آغاز شد. کمتر از 16 ساعت بعد، دراگون به درگاه فضایی ماژول هارمونی متصل شد. بیشتر بخوانید


فضانوردان ساعت 12:05 بعد از ظهر پنج شنبه ایستگاه را به مقصد زمین ترک کردند. هاینز، لیندگرن، واتکینز و کریستوفورتی در طول ماموریت 170 روزه خود 72،168،935 مایل را طی کردند و 2720 بار به دور زمین چرخیدند. لیندگرن تا به حال در دو ماموریت آژانس حضور داشت و رکورد 311 روز در فضا را به ثبت رسانید و کریستوفورتی نیز در دو ماموریت خود 369 روز در فضا را ثبت کرد. البته رکورد طولانی ترین حضور یک فضانورد زن در فضا تا این لحظه، به او تعلق دارد. ماموریتCrew4 برای هاینز و واتکینز اولین پرواز فضایی به شمار می آمد.

فضانوردانCrew4 در این ماموریت، مجموعه ای از فعالیت های علمی، فناوری و نگهداری از سیستم ها را انجام دادند. کریستوفورتی دو راهپیمایی فضایی را همراه با اولگ آرتمیف، فضانورد Roscosmos جهت انجام تعمیرات و ارتقاء ایستگاه بین المللی انجام داد.
تحقیقات کرو 4 بر روی چالش هایی مانند "چگونه بهبود رژیم فضایی بر عملکرد سیستم ایمنی و میکروبیوم روده تأثیر می‌گذارد، تعیین تأثیر دمای سوخت بر اشتعال‌پذیری یک ماده، بررسی اثرات نامطلوب احتمالی صدای تجهیزات و گرانش بر سیستم شنوایی فضانوردان و در آخر این که آیا افزودنی ها باعث افزایش یا کاهش پایداری امولسیون ها می شوند" متمرکز بود.

فضانوردان همچنین تغییرات ناشی از ریزگرانش را در سیستم ایمنی انسان، آزمایش یک غشای جدید برای احیای آب و یک بتن ساخته شده با مواد موجود در کره ماه و مریخ را مورد بررسی قرار دادند.

این فضاپیما که Freedom by Crew4 نام دارد، جهت بازرسی و پردازش به ایالت فلوریدا باز خواهد گشت. در پایگاه فضایی، تیم های مهندسی داده ها و عملکرد فضاپیما را در طول پرواز مورد بررسی های بیشتری قرار می دهند.

پرواز خدمه 4 بخشی از پروژه بزرگ خدمه تجاری ناسا می باشد و بازگشت آن به زمین پس از پرتاب SpaceX Crew5  ناسا در 6 اکتبر انجام شد که به ایستگاه فضایی فرستاده شده بود. بیشتر بخوانید

هدف برنامه خدمه تجاری ناسا حمل و نقل ایمن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی است. این برنامه فرصت های بیشتری را برای انجام تحقیقات علمی فراهم می کند. دانشمندان از این فرصت می توانند برای اکتشاف‌های بیشتر در محیط ریز گرانش‌ها و آماده شدن برای ماموریت های کره ماه و مریخ استفاده کنند.


چاپ