ماموریت مدارگرد مریخ هندی به پایان رسید

نزدیک به یک دهه پس از پرتاب این مریخ نورد هندی در سال 2013 می گذرد، حالا سوخت آن تمام شده و همه فعالیت ها متوقف شده است.

مدار گرد مریخ

طبق گزارش های فن تک این ماموریت، اولین ماموریت مریخ بود که توسط یک کشور آسیایی انجام شد. بودجه لازم برای ساخت و پرتاب آن در مقایسه با ماموریت های مریخ سازمان های فضایی دیگر مانند ناسا خیلی کمتر بود.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در به‌روزرسانی که این هفته به اشتراک گذاشته شد، از دستاوردهای این مأموریت، نوشت: «با وجود آن که این مدارگرد برای یک بازه شش ماهه طراحی شده بود اما، مأموریت آن حدود هشت سال به طول انجامید. سال ها در مدار مریخ توانست داده های علمی قابل توجه و بسیار مهمی را جمع آوری کند. حتی قبل از قطع ارتباط با ایستگاه زمینی، موفق شد تصاویر خیره کننده ای از یک خورشیدگرفتگی طولانی که در آوریل 2022 رخ داد، به تصویر بکشد.

دانشمندان سازمان ISRO در این نشست خبری اعلام کردند که حالا سوخت موتور پیشران تمام خواهد شد و بنابراین دیگر امکان هدایت فضاپیما وجود نخواهد داشت. ISRO نوشت: «این فضاپیما قابل بازیابی نیست و به پایان عمر خود رسیده است. این ماموریت همیشه به عنوان یک شاهکار علم و فناوری در تاریخ اکتشافات سیاره ای ثبت خواهد شد.»

این ماموریت تنها با ۷۳ میلیون دلار انجام شد که برای مأموریت سیاره مریخ، حتی در حد یک مدارگرد بسیار ارزان به نظر می رسد. به طور کلی طراحی و پرتاب یک مدارگرد ارزان تر از یک مریخ نورد یا فرودگر است، اما به طور معمول بودجه لازم برای ماموریت مدارگرد مریخ معمولاً در محدوده صدها میلیون دلار تعیین می شود.

ISRO توانست ماموریت کم هزینه خود را با کاهش آزمایش، ساده‌سازی طراحی و اتخاذ رویکردی مدولار بر روی سخت‌افزار اجرا کند. طبق مصاحبه کوپیلیل راداکریشنان، رئیس ISRO که بر توسعه ماموریت نظارت داشت، از دانشمندان و مهندسانی که همه نیروی خود را برای جلوگیری از تاخیرهای پرهزینه متمرکز کردند، همین انتظار می رفت.

برخی از دستاوردهای علمی این ماموریت شامل کشف ترکیب عناصر موجود درجو مریخ و همچنین یادگیری بیشتر در مورد علل احتمالی فرار جوی است که مریخ در طول زمان از طریق آن جو خود را از دست می دهد. این مدارگرد به دلیل مدار بیضی شکل مریخ، زمانی که از سطح سیاره دور می‌شد توانست از کل سیاره مریخ تصویربرداری کند. با این حال، یکی از اهداف بزرگ این مأموریت، یعنی اطلاعات بیشتر درباره متان موجود در جو مریخ، محقق نشد زیرا حسگر متان سفینه فضایی از کار افتاده بود.

با این حال، این ماموریت بدون شک پیشگامانه بوده است و در حال حاضر برنامه‌هایی برای ماموریت بعدی، مأموریت مدارگرد مریخ 2 وجود دارد که قرار است در سال 2024 پرتاب شود.


چاپ